اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۳۷ شهروند در شهرهای ایران/ آزادی چهار شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای بوشهر، تهران، تبریز، آمل، شیراز، سراوان، سنندج، خرم آباد، مهاباد، گچساران، کرج، بهشهر، اشنویه، گلپایگان، گنبد کاووس، عباس آباد، رودسر و آبادان، دستکم ۳۷ شهروند را بازداشت و به منکانئ نامعلومی منتقل کردند. همچنین، چهار شهروند بازداشت شده، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، قرار بازداشت علیرضا برادران مظفری به مدت به ۲۰ روز دیگر تمدید شد.‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، حسین آلبوغبیش، فاطمه قربانی، دانیال قزلجانی، مبینا فخوری، مصطفی امرجی، امیرمحمد امینی، علی اسدالهی، رضا فتحی، آرمین قاسمی، علی محتشم زاده، فاطمه کیانی، امین تیموری، سهیل صفری، عیسی ابراهیم زاده، بابک عادل، سالار دیبا، فرید خوشنام وند، ظاهر مومنی، محمد امینی، انور گوران، آریان گوران، فرزاد صلواتی، پیمان منصوری، هیدی نازمی، دیاکو خوزستانی، فائق حسین پور، مختار عماره، سینا ایازی، جواد آیاتی، سها مرتضایی، کیانوش حیدری، علیرضا امتیاز، نادر رئیسی (چاکری)، شورا فکری، سینا باباکردی، یوسف ظریف و محمدرضا صداقت، توسط نیروهای امنیتی در استانهای بوشهر، تهران، آذربایجان شرقی، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی، خوزستان، البرز، اصفهان، گلستان و گیلان، بازداشت شدند. همچنین، پژمان جلیلی، هاله رادی، مهدی صیامی و علیرضا عباسی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. قرار بازداشت علیرضا برادران مظفری به مدت ۲ راز دیگر تمدید و وحید علیقلی پور، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

براساس این گزارش، روز شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱، فاطمه قربانی، ساکن شهرستان رودسر از توابع استان گیلان، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در این‌ شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

یک منبع مطلع در این خصوص گفت:”علت بازداشت فاطمه قربانی، پخش کردن شکلات در میان شهروندان به عنوان یک کد و رمز برای گسترش اعتراضات سراسری عنوان شده است.”

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، شرح وضعیت حقوقی پرونده وی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، دانیال قزلجایی – متولد: ۱۳۷۹ – ساکن: گنبدکاووس از توابع استان گلستان، هپچنین، مصطفی امرجی – متولد: ۱۳۶۵ – ساکن شهرستان عباس آباد از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌

یک منبع مطلع در مورد بازداشت دانیال قزلجایی به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “وی دانشجوی رشته حقوق بود و اخیرا شعری در حمایت از اعتراضات سراسری سرود که به دنبال دستگیری‌ وی از صفحه شخصی او حذف شد”.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت این‌افراد اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، امیرمحمد امینی، ساکن محله فجر از توابع شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

علیرغم گذست بیش از ۲ روز از بازداشت امیرمحمد امینی اما لز وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، طی روزهای گذشته، مینا فخوری، متولد: ۱۳۷۷، ساکن شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری مینا فخوری اطلاع دقیقی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، حسین آلبوغبيش، ساکن شهرستان آبادان از توابع استان خوزستان و دانشجوی دانشگاه آزاد این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت:”دليل بازداشت حسين آلبوغبیش، شركت وى در اعتراضات سراسری  دانشجويان عنوان شده است.”

در ادامه نیز، صبح دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، علی اسدالهی، شاعر و نویسنده، ساکن تهران، در پی یورش خشونت آمیز و توام با ارعاب نیروهای امنیتی به منزل وی پس تفتیش و منزل و توقیف لوازم شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

آنیشا اسدالهی، فعال مدنی، ضمن اعلام خبر بازداشت برادرش در صفحه شخصی خود اعلام کرد:”امروز صبح نیروهای امنیتی برادرم، علی اسداللهی را از محل کارش بازداشت کردند. هیچ اطلاع دیگری ندارم.”

کانون نویسندگان ایران هم در شرح چگونگی بازداشت علی اسدالهی اعلام کرد:”ماموران امنیتی، حوالی ساعت ۱۱ به خانه‌ علی اسدالهی هجوم بردند، پس از تهدید سرایدار با اسلحه، وارد آپارتمان شده‌ و پس از تفتیش خانه و ضبط لوازم الکترونیکی علی اسدالهی و همسرش وی را به محل کارش منتقل و آن‌جا را نیز تفتیش کردند و در نهایت با حکم بازداست صادره توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، علی محتشم زاده و همسر وی فاطمه کیانی، ساکن شهر اهواز مرکز استان خوزستان، بازداشت و به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این استان منتقل شدند.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:“بازداشت علی محتشم زاده و فاطمه کیانی در منزل آنها توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و تا این لحظه از محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.”

از سوی دیگر، روز جمعه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، رضا فتحی، دانشجوی رشته علوم ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت پرونده رضا فتحی به حقوق بشر در ایران گفت:”آقای فتحی در حاضر در یکی از تیپ های زندان تهران بزرگ بسر می برد و با توجه به میزان بالای پرونده های قضایی در دادسرای زندان اوین روند رسیدگی به پرونده این دانشجوی دانشگاه شریف به کندی پیش می رود و او بطور بلاتکلیف محبوس شده است.”

همچنین، طی روزهای گذشته، آرمین قاسمی، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و روند حقوقی پرونده قضایی وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، امین تیموری و سهیل صفری، در شهرستان بهشهر از توابع استان مازندران بازداشت شدند.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر در خصوص بازداشت شدگان بهشهر به حقوق بشر در ایران گفت: “شهروندان بازداشت شده در شهر بهشهر در بازداشتگاه اداره اطلاعات، بازداشتگاه اطلاعات سپاه، زندان خلیل شهر و زندان کودکان نکا منتقل شدند.“

سهیل صفری و امین تیموری، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل و از وضعیت و روند قضایی پرونده آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، بابک عادل، ساکن شهر کرج مرکز استان البرز در خصوص اعتراضات سراسری در گوهردشت توسط نیروهای‌ امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:“وی در منزل شخصی خود به همراه تعدادی از میهمانانش بازداشت شد و تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.”

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، سالار دیبا، فرزند: ستار، ساکن شهرستان گچساران از توابع استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.‌

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت سالار دیبا و روند قضایی پرونده وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

روزنامه شرق، با انتشار خبری اعلام کرد؛ اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، علیرضا امتیاز، ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس و فعال فرهنگی، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی وی بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

علیرغم گذست ۱ ماه از تاریخ بازداشت علیرضا امتیاز و پیگیریهای صورت گرفته از طرف خانواده و نزدیکان وی آمل تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، علیرضا امتیاز، چند روز پیش از بازداشت مجدد در تهران نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد، روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، نادر رئیسی (چاکری)، فرزند: عبدالقادر، اهل شهرستان جالق ساکن شهرستان سراوان از توابع استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

براساس این گزارش، بازداشت نادر رئیسی در حالی که وی برای صرف ناهار به همراه فرزندان خود به یک رستوران رفته بود توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر از علت دقیق بازداشت، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت حقوقی پرونده نادر رئیسی اطلاع دقیقی در دست نیست.‌

از سوی دیگر کولبر نیوز، اعلام کرد، روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، عیسی ابراهیم‌ زاده، شهروند ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا این لحظه از وضعیت و مکان نگهداری عیسی ابراهیم زاده اطلاع دقیقی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز در خبری اعلام کرد؛ صبح دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، سها مرتضایی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین، ساکن تهران، توسط ماموران وزارت اطلاعات توام با ضرب و شتم بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به زندان اوین منتقل شده است.

براساس این گزارش، ماموران وزارت اطلاعات پس از کمین اطراف محل سکونت سها مرتضایی، هنگامی که این فعال صنفی دانشجویی به قصد حضور در محل کار خود از خانه خارج شد پس از وارد آورد آوردن ضرباتی به سر، دست و پا پی سها مرتضایی و ایجاد زخمهایی بر بدنش، پس از بازداشت وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت سها مرتضایی و مصادیق اتهاماتی که‌ منجر به بازداشت او شده اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به ذکر است، سها مرتضایی، پیشتر هم به سبب فعالیتهای صنفی دانشجویی خود  علیرغم رتبه ۱۰ در آزمون دکترا، با محرومیت از حق تحصیل، بازداشت، محکومیت به حبس تعزیری و پرونده سازی از سوی ارگانهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات مواجه شده بود.

در خبری دیگر، عصر یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، دانش آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه مازندران، ساکن شهرستان آمل از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت شورا فکری، هنگامی که این فعال دانشجویی در حال تردد در خیابان بود توسط مأموران نیروی انتظامی صورت گرفته و پس از بازداشت جهت تشکیل پرونده به زندان مرکزی آمل منتقل شده است.

تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌ کننده شورا فکری اطلاع دقیقی در دست نیست.

همچنین، روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، یوسف ظریف، دانشجوی رشته گردشگری در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت یوسف ظریف اطلاع دقیقی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، محمدرضا صداقت، دانش آموخته شیمی در مقطع کارشناسی در دانشگاه خلیج فارس واقع در استان بوشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت محمدرضا صداقت، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌ کننده محمدرضا صداقت، اطلاع دقیقی در دست نیست.

کانال تلگرام دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، فرید خوشنام وند، دانشجوی رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد واحد شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان، در مقابل درب ورودی این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر از آزادی وی ممانعت بعمل آمده و فرید خوشنام وند بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

همچنین، طی هفته‌ گذشته، سینا باباکردی، دانشجوی رشته دامپزشکی، ورودی سال ۱۳۹۷ در دانشگاه آزاد واحد شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و نام ارگان بازداشت کننده سینا کردی اطلاع دقیقی در دست نیست.

وبسایت کُردپا هم‌ در خبری اعلام کرد؛ در ساعات پایانی یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، دیاکو خوزستانی، فائق حسین پور، جواد آیاتی، هیدی نازمی، سینا ایازی، مختار عماره، پیمان منصوری، انور گوران و آریان گوران همچنین طی روزهای گذشته، ظاهر امینی، کامران امینی، محمد امینی، ساکن شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، پس لز بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از میان این بازداشت شدگان، پیمان منصوری و هیدی نازمی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه و مختار عماره، جواد آیاتی، سینا ایازی، فائق حسین پور و دیاکو خوزستانی هم‌ به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند اما از مکان نگهداری سایر افراد اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، فرزاد صلواتی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل کار وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، طی روزهای گذشته، کیان حیدری، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت حقوقی پرونده وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

از سوی دیگر، امروز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، وحید علیقلی پور، دانش آموخته رشته پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع مهندسی و از زندانیان سیاسی پیشین، علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان اوبن بسر می برد.

یک منبع مطلع از روند قضایی پرونده وحید علیقلی پور به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت:” بلاتکلیفی وحید در حالی ادامه دار شده که بازجوئی های وی از یک ماه قبل به اتمام رسیده و علیرغم تاکید وکیل مدافع و در خواستهای مکرر خانواده وی اما ضابط امنیتی با ارجاع پرونده به بازپرسی مخالفت کرده و وی بطور بلاتکلیف در بند ۳۵۰ سابق (بند کارگری کنونی) در زندان اوین به همراه چندین تن دیگر از بازداشت شدگان بطور بلاتکلیف بسر می برند.”

لازم به ذکر است، وحید علیقلی پور، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجوئی به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین منتقل شد.

همچنین، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، علیرضا عباسی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، محبوس و بلاتکلیف، پس از اتمام مراحل بازجویی ها آزاد شد.

از چگونگی آزادی علیرضا عباسی و مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات احتمالی تفهیم شده به وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به ذکر است، علیرضا عباسی، در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، پژمان جلیلی، ساکن شهر تبریز مرکز استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.‌

یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”با توجه به فشارهای امنیتی شدید به پژمان جلیلی و خانواده وی مبنی بر بازداشت جمعی آنها و پرونده سازی مجدد امکان اطلاع از اتهامات تفهیم شده به وی نیست.”

لازم به ذکر است، در مهر ماه ۱۴۰۱، پژمان جلیلی، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در واکنش به سرکوب و ارعاب بر علیه شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، مهدی صیامی، ساکن شهرستان بهشهر از توابع استان مازندران پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

لازم به اشاره است، مهدی صیامی، در جریان اعتراضاتی که اواخر هفته گذشته در شهرستان بهشهر برگزار شد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، هاله رادی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه علوم پزشکی بابل از توابع استان مازندران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان متی کلا بابل آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به هاله رادی در مرحله بازجوئی و بازپرسی اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به ذکر است، هاله رادی، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، هاله رادی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال بازداشتگاه و سپس دادسرا با صدور قرار وثیقه به زندان متی کلا بابل منتقل شده بود.

کانال تلگرام دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر قرار بازداشت علیرضا برادران مظفری، دانشحوی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مدت ۲۰ روز دیگر تمدید شده است،

لازم به اشاره است، علیرضا برادران مظفری، در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه امنیتی سپس به زندان تهران بزرگ منتقل و در حال حاضر بطور بلاتکلیف بسر می برد.‌

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل