زندان اوین؛ بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت سه شهروند بهایی علیرغم اتمام مراحل بازجویی/  آزادی میلاد سنایی، با تودیع قرار وثیقه

سپهر ضیایی، آیدا راستی قلاتی، کامیار حبیبی و میلاد سنایی،

سپهر ضیایی، آیدا راستی قلاتی و کامیار حبیبی، سه شهروند بهایی، علیرغم گذشت مدت طولانی بطور بلاتکلیف در بازداشت به سر می برند. میلاد سنایی، شهروند بهائی پس از اتمام بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنج شنبه چهار آذر ماه ۱۴۰۱، سپهر ضیائی و آیدا راستی قلاتی، دو شهروند بهایی ساکن تهران علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند. همچنین کامیار حبیبی، دیگر شهروند بهایی ساکن کرج هم پس از گذشت بیش از دو ماه از بازداشت و تعیین موارد اتهامی و اتمام مراحل تفهیم اتهام، بطور بلاتکلیف در زندتن قزلحصار کرج به سر می برد و از حق دسترسی به داروهای خود و حق درمان محروم است.

براساس این گزارش، پرونده سپهر ضیائی و آیدا قلاتی، توسط وزارت اطلاعات در حال بررسی است و این ۲ شهروند بهایی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شدند.

همچنین، پرونده کامیار حبیبی، شهروند بهایی ساکن کرج مرکز استان البرز هم توسط وزارت اطلاعات تشکیل و علیرغم تفهیم اتهام (کیفرخواست بصورت محرومانه تنظیم و متهم پرونده از شرح اتهامات و چگونگی تنظیم کیفرخواست اطلاعی ندارد) وی بطور بلاتکلیف در بازداشت بر می برد و از حقوق اولیه یک متهم برای تسریع در روند تعیین تکلیف، حق درمان و دسترسی به داروهای تخصصی خود محروم شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت آیدا راستی قلاتی و سپهر ضیائی در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”مراحل بازجویی از آیدا راستی قلاتی به اتمام رسیده و علیرغم‌اینکه شعبه بازپرسی هم‌اعلام گرده برای وی وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان تعیین شده هم از حق دسترسی به وکیل محروم است و هم اینکه مسئولان مربوطه از قبول وثیقه برای تودیع سر باز می زنند.”

اما یک فرد آگاه از پرونده سپهر ضیایی، به حقوق بشر در ایران گفت:”کماکان بازجوئی ها از سپهر ادامه دارد و او از حق دسترسی به وکیل محروم است و فقط هر ۷ روز ۱ مرتبه تماسی کوتاه با خانواده خود دارد اما هنوز برای وی وثیقه تعیین نشده است.”

علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت آیدا قلاتی و سپهر ضیائی اما کماکان از مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به این ۲ شهروند بهایی اطلاع دقیقی در دست‌ نیست.

از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به کامیار حبیبی به حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”کامیار از بیماری پانیک عصبی در رنج است و نگهداری وی در محیط زندان باعث تشدید بیماری وی می شود. خانواده تلاش‌های بسیاری برای رساندن داروهای تخصصی کامیار به وی کردند اما مسئولان زندان از قبول داروها سر باز می زنند و همین مساله باعث نگرانی خانواده از وضعیت وی شده است.”

این منبع مطلع ضمن‌ اعلام‌ این نکته که کامیار حبیبی در حال حاضر در زندان قزلحصار کرج بسر می برد افزود:”اتهامات تفهیمی به کامیار حبیبی (تبلیغ بهائیت از طریق تالیف کتب موسیقی)، (تبلیغ علیه نظام)، (تدریس موسیقی با هدف تبلیغ بهاییت)، (نفوذ در مهد کودک‌ها به قصد برهم زدن امنیت کشور) عنوان شده و این در حالی است که تمامی مجموعه های تالیف شده از سوی کامیار حبیبی مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه داشته است. در حال حاضر پرونده کامیار حبیبی به ۲ شعبه متفاوت در دادسرای عمومی و انقلاب کرج ارجاع شد اما جریان رسیدگی به پرونده به دلایل نامشخصی متوقف شده و کیفرخواست بصورت محرمانه صادر شده و خود کامیار هم از محتوای کیفرخواست اطلاعی ندارد.”

تفهیم این اتهامات مضحک به کامیار حبیبی در حالی صورت گرفته که در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی و موج گسترده بازداشت، سرکوب محرومیت بهائیان ایران از حقوق شهروندی شان در ایران هشدار داد.

لازم به ذکر است، آیدا قلاتی، شهروند بهایی ساکن تهران در تاریخ ۶ مهر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی وی پس لز تفاسیر و توقیف برخی لوازم وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همچنین، روز شنبه ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، سپهر ضیایی، دیگر شهروند بهایی، پس از بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی منتقل شد.‌

کامیار حبیبی هم در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از یورش ماموران اداره اطلاعات استلن البرز به منزل شخصی وی پس از تفتیش و ضبط برخی لوازم وی سپس بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی این ارگان امنیتی منتقل شد.

در خبری دیگر، ساعت ۶ عصر چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، میلاد سنایی، شهروند بهائی، محبوس و بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ساری، پس از اتمام مراحل بازجویی و بلاتکلیفی با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری آزاد شد.

یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی میلاد سنایی، ۱ میلیارد تومان عنوان و او از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری آزاد شده و باید در انتظار دریافت ابلاغیه دادگاه خود باشد.”

میلاد سنایی، در تاریخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی در بازداشتگاه مرکزی این ارگان امنیتی در شهر ساری مرکز استان مازندران منتقل و مدتی را بطور بلاتکلیف در بازداشتگاه این ارگان امنیتی بسر برده بود.‌

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل