دادگاه انقلاب کرمانشاه؛ سیاوش حیاتی، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد

سیاوش حیاتی

دادگاه انقلاب کرمانشاه با صدور دادنامه‌ای سیاوش حیاتی را به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد. او پیش‌تر به فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های مخالف نظام، محاکمه و دادگاهی شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنج‌شنبه سه آذر ماه ۱۴۰۱، سیاوش حیاتی، ساکن روستای ورگمه از توابع استان کرمانشاه، فعال مدنی و سخنگوی مجمع مشورتی یارسان، توسط شعبه پنج دادگاه انقلاب استان کرمانشاه از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های های مخالف نظام) به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

دیگر اتهام منتسب شده به سیاوش حیاتی در مرحله بازپرسی و دادرسی (تحریک مردم به به کشتار و جنگ به قصد برهم زدن کشور) بود اما با توجه به عدم وجود سند و مدرک از بابت این اتهام تبرئه و قرار منع تعقیب وی از این بابت صادر شد.

لازم به ذکر است، جلسه دادرسی به پرونده سیاوش حیاتی، ساعت ۱۰ صبح ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۵ دادگاه انقلاب کرمانشاه برگزار و دفاعیات متهم این پرونده در آن جلسه دادرسی اخذ شده بود.

سیاوش حیاتی، در تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۱، در روستای ورگمه از توابع شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان کرمانشاه و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۱ به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد و در تاریخ ۱۶مهرماه۱۴۰۱، با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

سیاوش حیاتی، در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به سرنگونی هواپیمای مسافربری پی اس ۷۵۲ خط هوایی اوکراین، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۵ دی ماه همان سال با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

این فعال مدنی و دانشجوی ممتاز رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی واحد کرمانشاه پیش از این نیز از ارائه دفاعیات و پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود و اعمال محرومیت بر این شهروند در حالی صورت گرفت که سیاوش حیاتی، به عنوان دانشجوی ممتاز، شرایط سهمیه استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون کنکور در مقطع دکترا را نیز دارا بوده است.

سیاوش حیاتی، شهروند اهل کرمانشاه و از پیروان آئین یارسان در نامه ای که خطاب به رئیس دانشگاه رازی این استان نوشت در متن نامه خود این مقام مسئول را به مناظره فراخوانده است.

سیاوش حیاتی، در بخشی از نامه خود خطاب به رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نوشته است: “در مصاحبه با سردبیر مجموعه رسانه های فرتاک، نادر دارستانی، مدعی بودید که در دانشگاه رازی دانشجوی ستاره داری وجود ندارد و برای مناظره با منتقدین اعلام آمادگی کردید. لذا این جانب سیاوش حیاتی دانشجوی بلاتکلیف ترم آخر کارشناسی ارشد علوم سیاسی، حضرتعالی را حول محور مطالب نگاشته شده در این رنجنامه به مناظره دعوت می نمایم.”

سیاوش حیاتی پیش از این بعنوان آموزگار در مقطع دبستان تدریس می کرد ولی پس آغاز روند پاکسازی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتقاد وی به آئین یارسان از آموزش و پرورش اخراج شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید