اعتراض‌های سراسری؛ گزارشی از آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی/ رسانه‌های داخلی وابسته به دولت معترضین را «اغتشاشگر» نامید

دانشجویان و اساتید دانشگاه کردستان نیز در تجمعی اعتراضی گرد هم آمدند تا بر حق اعتراض، آزادی بیان و محکومیت سرکوب تأکید کنند. این اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که یکی از اساتید این دانشگاه به نام جمیل بهرامی استاد گروه عمران ، که در روزهای گذشته به جنبش اعتراض دانشجویان پیوسته بود توسط  نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر سه تن از دانشجویان به نام‌های مرضیه حسینی،  میلاد مرادی و آلان فتحی، از دانشگاه کردستان بازداشت  و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

این اعتراضات در حالی به اوج خود رسیده است که اکثر دانشجویان اجازه ورود به دانشگاه را ندارند. تعدای از دانشجویان طی روزهای اخیر به ستاد خبری  وابسته به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و از آنها بازجویی و تعهد گرفته اند که با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

فرمانده انتظامی استان کردستان بازداشت دانشجویان را اینگونه توصیف کرد: “این عده از اغتشاشگر اراذل و اوباش که دانشجو نبودند با سلاح و با هدف ایجاد آشوب در محله قرادیان بهاران که یکی از ورودی‌های دانشگاه کردستان هم در این‌ مسیر است، اقدام به اجرای پروژه کشته‌سازی و روشن کردن آتش و تخریب اموال عمومی می‌کردند.”

این مقام انتظامی در ادامه گفت:” با بیان اینکه سه دستگاه خودرو همراه نیز از این افراد کشف و توقیف شد، گفت: همچنین از داخل این خودروها سلاح جنگی وینچستر تاشو، ۴۰ عدد فشنگ ساچمه‌ وینچستر، لاستیک فرسوده، بطری‌های بنزین و کوکتل مولوتوف هم کشف شده است.”

دانشجویان متحد نشان می‌دهد که اساتید دانشگاه کردستان در جمع دانشجویان این دانشگاه بیانیه‌هایی اعتراضی را به پنج زبان کوردی، فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی قرائت کردند.

در متن بیانیه فارسی قرائت شده در این تجمع، سرکوب و تجاوز به حریم دانشگاه توسط نیروهای امنیتی محکوم شده است.

طبق شنیده‌ها یکی از اساتید به نام دکتر بهرامی که در روزهای گذشته در تجمات اعتراضی دانشجویان حضور یافته بود و از آنان حمایت کرده بود، روز سه‌شنبه اول آذر ۱۴۰۱ ، پس از تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شود.

دانشجویان یکم آذر نیز در دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکصدا علیه سرکوب و کشتار در شهرهای کردنشین ایستاده‌اند. آنها در تجمع اعتراضی‌شان شعار میدهند:

(کوردستان ناوی بەرزە، دۆژمن ئەخاتە لەرزە( نام کردستان سربلنده، دشمن رو به لرزه میندازه)

این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند آمار دقیقی از بازداشت  و یا زخمی شدن دانشجویان در دانشگاه کردستان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل