اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۵ شهروند توسط نیروهای امنیتی/ بی خبری از سرنوشت سه شهروند بازداشتی، آزادی پنج شهروند با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرستان‌های صومعه سرا، تربت جام، مهاباد، اصفهان، خاش، تهران، قصرشیرین، سنندج، کرمانشاه و پاوه، دستکم ۲۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. قرار بازداشتِ حمید جعفری، معلم محبوس در زندان یزدل کاشان تمدید شد. پویا مظلومی، شهروند بازداشت شده در تهران، در بلاتکلیفی به سر می برند. از وضعیت سینا برکپور، دانشجوی بازداشتی اطلاعی در دست نیست. پنج تن دیگر از شهروندان بازداشتی هم با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، بیژن آزاد، فدا آزاد، سمکو دودکانلو، امیر نصرِ آزادانی، سینا شیخ احمدی، محمد بابولی، محمدطاهر احمدی اقدم، پیمان روزخون، هیمن سرگلی، محمد خلیلی، شهریار یادگاری، پریسا صادق زاده، سروش یوسفی، خلیل دودکانلو، محمد رش، آوات رش، علی عسگری، شبگرد گولابی، آرش روزه مریم، علی جهانگیرزاده، فرهاد نوایی، ادیب منوچهری و سعید احمدی نسب، توسط نیروهای امنیتی در استانهای گیلان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، تهران، کردستان، کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین، کریم‌ اسماعیل زاده، امیرمحمد نوربخش، علی رمضانی، سروش حیدری، فدا آزاد و مجتبی جامعی، شهروندان بازداشت شده در استانهای آذربایجان شرقی، تهران، مازندران و گیلان، با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.

براساس این گزارش، طی روزهای اخیر، قرار بازداشت، حمید جعفری نصرآبادی، معلم ورزش، ساکن شهرکاشان و محبوس در زندان یزدل این شهر، تمدید شده است.

لازم به ذکر است، اتهامات منتسب شده به حمید جعفری نصرآبادی (اخلال در نظم مدرسه) و (اقدام‌علیه امنیت ملی) عنوان شده است.

حمیدرضا جعفری، در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان کاشان بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل اولیه سپس به سلول انفرادی در زندان یزدل کاشان منتقل شد و در حال حاضر بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

شورای صنفی دانشگاههای کشور اعلام کرد؛ امروز جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱، علیرغم گذشت ۵۴ روز از زمان بازداشت سینا برکپور، دانشجوی رشته معماری در دانشگاه آزاد واحد شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، به وضعیت حقوقی پرونده وی برای تعیین تکلیف رسیدگی نشده و او در حبس بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این خبر، سینا برکپور بطور بلاتکلیف در باز اشت بسر برده و از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، سینا برکپور، در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی بازداشت شد.

همچنین، روز سه شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، پریسا صادق زاده، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد واحد شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر بطور بلاتکلیف در زندان وکیل آباد شهر مشهد بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت ۵۲ روز از تاریخ بازداشت پریسا صادق زاده به وضعیت حقوقی پرونده وی رسیدگی نشده و این دانشجو علاوه بر محروم شدن از حضور در کلاس درس و دانشگاه در زندان مرکزی مشهد محبوس شده است.

در خبری دیگر، امروز جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱، پویا مظلومی، دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی، علیرغم گذست مدت زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ بسر می برد.

یک منبع نزدیک به خانواده پویا مظلومی گفت:“پویا پس از بازداشت در جریان اعتراضات و انتقال به زندان اوین چند روز اول از حق تماس محروم بود تا اینکه روز سوم در تماسی اعلام کرد در زندان اوین بسر می برد و چندی پیش از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده و علیرغم تبدیل قرار قضایی پرونده اش از بازداشت به وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در پی ممانعت بازپرس پرونده بطور بلاتکلیف در حبس مانده است.”
لازم به ذکر است، پویا مظلومی، اوایل مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود.

همچنین، طی روزهای اخیر، بیژن آزاد و پسر عمومی وی فدا آزاد، دو شهروند اهل روستای شولم از توابع شهرستان صومعه سرا در استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، فدا آزاد، پس از انتقال به بازداشتگاه و طی زمانی کوتاه آزاد شد ولی براس بیژن آزاد، پس از تشکیل پرونده قضایی و تفهیم اتهام قرار صادر و وی در حال حاضر بطور بلاتکلیف در زندان ضیابر شهر رشت مرکز استان گیلان بسر می برد.

در ادامه نیز، روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، سینا شیخ احمدی، ساکن شهرستان تربت جام از توابع استان خراسان رضوی، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.”

یک منبع مطلع در تشریح وضعیت سینا شیخ احمدی گفت:”وی در جریان برگزاری اعتراضات مردمی که در تاریخ ۲۷ آبان ماه در تربت پس از یورش ماموران لباس شخصی به معترضان داخل یک مغازه پناه برد و صاحب مغازه پس از بستن درب مغازه وی را به ماموران امنیتی تحویل داد.”

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری سینا شیخ احمدی، اطلاع دقیقی در دست نیست.

در خبری دیگر، سحرگاه سه شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۳۰۱، سعید احمدی نسب، در کوی فردوس واقع در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از آن تاریح بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی تبریز بسر می برد.
یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت: “بلاتکلیفی سعید احمدی نسب در حالی ادامه دار شده که بازپرس پرونده از قبول وثیقه برای آزادی وی سر باز می زند و هیچگونه پاسخ درستی به خانواده سعید مبنی بر تسریع در روند رسیدگی پرونده نمی دهند.”
همچنین، طی روزهای اخیر، محمد بابولی، محمدطاهر احمدی اقدم، هیمن سرگلی، محمد خلیلی، پیمان روزخون و سمکو دودکانلو، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، وضعیت حقوقی پرونده و نام ارگان بازداشت کننده این شهروندان اطلاعی در دست نیست.
وبسایت کُردپا نیز در خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، خلیل دودکانلو، محمد رش و آوات رش، سه تن از اهای روستای کوسه‌ کهریز از توابع شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
تا لحظه تنظیم این خبر از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و روند قضایی پرونده این‌ افراد اطلاعی در دست نیست.
از سوی دیگر، طی روزهای گذشته، فرهاد نوایی و علی جهانگیرزاده، اهل روستای ترشکان از توابع شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند
از وضعیت حقوقی پرونده، نام ارگان بازداشت کننده و مکان نگهداری علی جهانگیرزاده و فرهاد نوایی اطلاعی در دست نیست.
همچنین، طی روزهای اخیر، علی عسکری، اهل شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
براساس این گزارش، بازداشت علی عسکری، در جریان برگزاری مراسم تدفین کورش پاژخ، از جانباختگان اعتراضات مردمی در بکی از قبرستانهای شهرستان قصرشیرین صو ت گرفته‌است.
ماموران امنیتی پس از بازداشت، علی عسکری را به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی منتقل کردند و از وضعیت و مکان نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.
در خبری دیگر، روز سه شنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، شبگرد گولابی، فعال محیط زیست، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.
تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و وضعیت شبگرد گلابی اطلاعی در دست نیست.
در ادامه نیز، مهر ماه ۱۴۰۱، آرش روزه مریم، متولد: ۱۳۸۴، ساکن استان کرمانشاه، در شهرک الهیه واقع در این استان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.
از وضعیت حقوقی پرونده آرش روزه مریم اطلاعی در دسترس نیست.
در خبری دیگر، عصر پنجشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، ادیب منوچهری، ساکن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، اتهامات منتسبه و روند حقوقی پرونده ادیب منوچهری اطلاعی در دست نیست.
شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، سروش یوسفی، دانشجوی رشته مهندسی کامیپوتر در دانشگاه شهید بهشتی تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
تا این لحظه از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به سروش یوسفی اطلاعی در دست نیست.
ایران اینترنشنال هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای گذشته، امیر نصر آزادانی، در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی در استان اصفهان بازداشت شد.
تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت امیرنصرآبادانی اطلاعی در دست نیست.
لازم به ذکر است، امیر نصر آزادانی، بازیکن پیشین فوتبال در تیم های تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان بوده است.
وبسایت حال وش نیز در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، شهریار بلوچ، متولد؛ ۱۳۷۷، ساکن شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال شد.
به گفته یک منبع مطلع:”وی روز جمعه بدون اینکه در اعتراضات حضور داشته باشه توسط ماموران اطلاعات خاش بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل شده است.”

تا لحظه تنظیم‌این‌ خبر، از مکان نگهداری و روند حقوقی جاری بر پرونده شهریار بلوچ اطلاعی در دست نیست.
از سوی دیگر، روز پنجشنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۱، کریم اسماعیل زاده، فعال مدنی، اهل تبریز مرکز استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
آزادی کریم اسماعیل زاده با تودیع وثیقه صورت گرفته و این فعال مدنی باید در انتظار تعیین و ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد.
علیرغم آزادی کریم اسماعیل زاده با تودیع وثیقه از میزان مبلغ وثیقه و مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دست نیست.
لازم به ذکر است، کریم اسماعیل زاده در ساعات پایانی ۱۱آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این‌ شهر و طی مراحل بازجویی سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.
این فعال مدنی ساکن شهر تبریز، پیشتر هم به علت فعالیتهای مسالمت آمیز خود توسط ارگانهای امنیتی و دستگاه قضایی در شهر تبریز با بازداشت، احضار، بازجویی، بازپرسی و پرونده سازی مواجه شد که از جمله این موارد بازداشت خشونت آمیز وی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۰، در جریان برگزاری اعتراضات مدنی در واکنش به خشکی دریاچه ارومیه بود.
شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، مجتبی جعفری – دانشجوی سال اول رشته دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران، علی رمضانی – دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل ، سروش حیدری – دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر تهران و امیرمحمد نوریخش – دانشحوی رشته روانشناسی در دانشگاه گیلان، چهار تن از دانشجویان بازداشتی پس از اتمام مراحل بازحویی و تفهیم اتهام با تودیع قرارهای وثیقه بطور جداگانه آزاد شدند.
براساس این گزارش، امیر محمد نوربخش – پس از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، مجتبی جامعی – با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان، علی رمضانی – با تودیع قرار وثیقه‌ ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، سروش حیدری – با قید وثیقه (میزان وثیقه تودیع شده نامشخصی) تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.
از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.
علی رمضانی، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، مقابل درب وروی دانشگاه علوم پزشکی بابل از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
همچنین، سروش حیدری و مجتبی جعفری، در جریان اعتراضات سراسری دانشجویان بطور جداگانه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.
امیرمحمد نوربخش هم در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر تهران بازداشت شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل