اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۸ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف/ آزادی سجاد هاشمی نژاد، با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای اشنویه، سنندج، پاوه، دهگلان، قروه، بانه، مشهد، تهران و بوشهر، دستکم ۱۸ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، سجاد هاشمی نژاد، دانشجوی بازداشت شده در بوشهر پس از اتمام بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱، علی شرافت، ابراهیم شرافت، یوسف آزرنگ، حسین شلتوکی، کریم توتونکار، رحیم فلاح، نیما میهن‌خواه و شفیع حسنی، شهروندان اهل شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس اعلام یک منبع مطلع:”بازداشت این افراد توام با رفتار خشونت آمیز و ضرب و شتم از سوی ماموران امنیتی همراه بوده و ماموران امنیتی در اقدامی توهین آمیز سیبیل این افراد را تراشیدند.”

همچنین، روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، دلیر نصری، زندانی سیاسی پیشین، ساکن محله غفور در شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و مکان نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه دلیر نصری اطلاعی در دست نیست.

این شهروند ساکن سنندج در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۴۰۱ هم‌توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و پس از مدتی کوتاه آزاد شده بود.

لازم به اشاره است، دلیر نصری، پیش از این هم توسط ارگانهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در مرحله دادرسی به تحمل حبس تعزیری محکوم شد و پس از سپری کردن دوران حبس تعزیری خود آزاد شده بود.‌

در ادامه نیز، طی روزهای اخیر، راشد امامی، ساکن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به محمد امامی اطلاعی در دسترس نیست.‌

بازداشت راشد امامی در حالی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان پاوه صورت گرفته که در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد امامی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در خبری دیگر، روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، فاتح حسین پناهی، اهل روستای قوری چای از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از عناوین اتهامی، نام ارگان بازداشت کننده و روند حقوقی پرونده فاتح حسین پناهی اطلاعی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، محمد صالحی و همسر وی زینب حاجیان، ساکن شهرستان قروه از توابع استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

همچنین، در ساعات پایانی یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، علی رمضانی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد واحد شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

از مصادیق حقوقی و اتهامات مطروحه بر علیه این دانشجو اطلاعی در دسترس نیست.‌

بعلاوه طی روزهای گذشته، مهدی طه خلیفانی و هادی طه خلیفانی، ساکن‌ شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، وریا قادریان، فرهنگی ساکن شهرستان بانه از توابع استان کردستان و از فعالان محیط زیست، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و روند رسیدگی به پرونده وریا قادریان اطلاعی در دست نیست.

وریا قادریان، از اعضای انجمن محیط زیست باژین در شهرستان بانه از توابع استان کردستان است.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری افزود؛ روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، امین درزی، دانشجوی مقطع دکترا در رشته علوم دامی با گرایش تغذیه دام در دانشگاه فردوسی شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت این دانشجو هنگام خروج وی از دانشگاه توسط چند تن از ماموران لباس شخصی صورت گرفته و از مکان نگهداری، اتهامات مطروحه و روند رسیدگی به پرونده وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

در خبری دیگر، امروز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱، سجاد هاشمی نژاد، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی در دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر، محبوس در زندان عادل آباد شهر شیراز پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی سجاد هاشمی نژاد، پس از تفهیم اتهام و با تودیع وثیقه صورت گرفته و او باید در انتظار دریافت ابلاغیه تعیین تاریخ دادرسی به پرونده قضایی خود باشد.‌

لازم به ذکر است، سجاد هاشمی نژاد، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱، در شهر شیراز مرکز استان فارس توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس به زندان عادل آباد منتقل شده بود.‌

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید