وضعیت نگران کننده پوریا جواهری

رئیس کل دادگستری استان کردستان از طرح اتهام محاربه علیه پوریا جواهری کارگر ۳۰ ساله اهل شهر کامیاران به اتهام کشتن یک بسیجی به نام رضا آذربار خبر داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱، رئیس کل دادگستری استان کردستان از طرح اتهام محاربه علیه پوریا جواهری کارگر ۳۰ ساله اهل شهر کامیاران به اتهام کشتن یک بسیجی به نام رضا آذربار خبر داد. اتهامی که می‌تواند برای او حکم اعدام به همراه داشته باشد.

روابط عمومی دادگستری استان کردستان اعلام کرده است که پوریا جواهری متهم است به این‌که در جریان اعتراضات ۲۴ آبان‌ماه ١۴٠١ شهرستان کامیاران با اسلحه ساچمه‌ای به سمت نیروهای انتظامی و امنیتی شلیک کرده است که در جریان این شلیک یک بسیجی به نام رضا آذربار کشته و ۳۰ نفر دیگر از نیروها نظامی و انتظامی کشته شده‌اند.

 

پوریا جواهری کارگر راه‌سازی است و به گفته پدر وی در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه 1401، او در پروژه کار شهرداری در روستای «تیلکو» از توابع شهر کامیاران حضور داشته است و روز ۲۴ و ۲۵ آبان نیز در همان روستا و در منزل پدر همسرش مانده است. طبق استشهادیه‌ای که خانواده پوریا جواهری تهیه کرده‌اند بین ۵۰ تا ۷۰ نفر از اهالی روستا تایید کرده‌اند که در آن روز پوریا در روستای تیلکو حضور داشته است.

پوریا جواهری در مدت ایام بازداشت طی دو تماس تلفنی که با خانواده خود داشته است اعلام کرده که به شدت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است، به گونه‌ای که دندان و دست او شکسته است. پوریا طی دو تماسی که با خانواده داشته است خاطر نشان کردە است کە از محل نگهداری خود اطلاع ندارد و تنها گفته شده که در سنندج است و نمی‌تواند بیشتر از این چیزی بگوید، خانواده گمان می‌برند که او در بازداشتگاه قرارگاه سپاه پاسداران شهرامفر در سنندج نگهداری می‌شود.

پوریا جواهری نیز یکی از پرشمار بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر است که با اتهام «محاربه» روبه‌رو شده است، اتهامی که این روزها دادگاه‌های انقلاب به مثابه اتهامی انتقام‌جویانه برای ایجاد رعب علیه معترضان صادر و به دنبال آنها حکم اعدام را صادر می‌کند.
پوریا جواهری در تاریخ ۸ آذرماه 1401، پس از احضار به اطلاعات سپاه پاسداران شهر کامیاران بازداشت و از آن تاریخ تاکنون در بازداشت نهادهای امنیتی می‌باشد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید