دادگاه انقلاب کرج؛ هشت شهروند بهایی به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند

مهسا تیرگر، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار

هشت شهروند بهایی ساکن کرج توسط دادگاه انقلاب این شهر به حبس تغزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، مهسا تیرگر، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار، شهروندان بهایی ساکن کرج مرکز استان البرز، توسط دادگاه انقلاب این شهر در مجموع به تحمل ۲۱ سال و پنج ماه حبس تعزیری و سایر مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.

براساس دادنامه صادره توسط دادگاه انقلاب کرج که به متهمان این ‌پرونده ابلاِغ شده: سامان استوار، در مجموع به تحمل پنج سال حبس تعزیری، ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شده است. الهام شارقی آرانی و سابین یزدانی، هر یک به تحمل سه سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال منع اقامت در استان البرز، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع فعالیتهای آموزشی و فرهنگی محکوم شدند. مهسا تیرگر، شهرزاد مستوری، صدف شیخ زاده، نگین رضایی و نکیسا صادقی، هر یک به ۲۵ ماه حبس تعزیری، جریمه نقدی، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال ممنوعیت اقامت در استان البرز، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع از هر گونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شدند.

همچنین اتهامات این شهروندان بهایی، (اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام)، (شرکت در تشکیل گروه و اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت در اطفال، کودکان و نوجوانان)، (فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدهای کودک)، (تبلیغ بر علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ) عنوان شده و این افراد در مجموع به تحمل ۲۱ سال و پنج ماه حبس تعزیری، پرداخت جریمه نقدی، منع اقامت در استان البرز، منع از فعالیت‌ های آموزشی و فرهنگی، محرومیت از حقوق اجتماعی و منع خروج از کشور محکوم شدند.

لازم به ذکر است، حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی صدور احکام حبس تعزیری، تبعید و پرداخت جریمه نقدی برای رامله تیرگرنژاد و همسر وی کامیار حبیبی به همراه عفیف نعیمی، سه تن دیگر از متهمان این پرونده را اطلاع رسانی کرده بود.

مهسا تیرگر، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار، در مرداد ماه و شهریور ماه ۱۴۰۱، در پی یورش گسترده ماموران وزارت اطلاعات به منازل شهروندان بهایی در استان البرز بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجويی و تفهیم اتهام با قید وثیقه آزاد شده بودند.

در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات، با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد این تفتیش منازل و بازداشت‌ها به علت ارتکاب این شهروندان بهایی به جاسوسی برای اسرائیل بوده است.

عفیف نعیمی، برای نخستین مرحله در سال ۱۳۸۷، توسط ماموران وزارت اطلاعات، و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی در مرحله دادرسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدمقیسه، به اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی)، (تبلیغ علیه نظام) و (جاسوسی) در مجموع به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی و تجمیع احکام تحمل ۱۰ سال از مجموع این حبس برای عفیف نعیمی لازم به اجرا شد و این شهروند بهایی در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۷، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۱۰ ساله خود آزاد شد

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید