گزارشی از آزادی 11 زندانی در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه از زندان‌های اوین، رجایی شهر کرج،‌ کچویی و زندان مرکزی بجنورد

مهناز دانش مایه، مهناز دانش مایه، سهیل یداللهی، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، مژگان ایلانلو، رضا خندان مهابادی، رضا محمدحسینی، پیمان پورداد، محمد ترکمانی و رضا مظاهری

یازده زندانی سیاسی از زندان‌های اوین، رجایی شهر کرج،‌ زندان کچویی کرج و زندان مرکزی بجنورد، پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده آنها آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، مهناز دانش مایه، مهناز دانش مایه، سهیل یداللهی، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، مژگان ایلانلو، رضا خندان مهابادی، رضا محمدحسینی، پیمان پورداد، محمد ترکمانی و رضا مظاهری، ده تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای اوین، رجایی شهر کرج،‌زندان کچویی کرج، زندان مرکزی بجنورد، در راستای اعمل بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضائی این زندانیام بطور مشروط آزاد شدند.

براساس این گزارش، آزادی جلگی این زندانیان سیاسی در راستای اعطای (عفو مشروط) به مناسبت (۲۲ بهمن) به پرونده قضایی این زندانیان سیاسی صورت گرفته است.

لازم به اشاره است،‌ مهناز دانش مایه، پس از بازداشت در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در تهران و طی مراحل بازجویی و بازپرسی سپس در مرحله دادرسی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی)، (تشویشق به فساد و فحشا)، ( تشویش ا‌هان عمومی) و (اخلال در نظم عمومی جامعه) محاکمه و به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

همچنین، رادیو فردا در تشریح خبر آزادی مهناز دانش مایه اعلام کرد که مهتاب دانش مایه، خواهر مهناز هم توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران از سوی ابوالقاسم صلواتی با اتهامات مذکور به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

افزون بر این، سهیل یدالهی، ساکن شهرستان بجنورد، از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ سالع خود از بابت اتهام ( اجتماع و تبانی) در زندان شهرستان بجنورد بود.

منیره عربشاهی، در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، در حالی که برای پیگیری وضعیت بازداشت فرزندش یاسمن آریانی به بازداشتگاه وزرا در تهران رفته بود بازداشت و اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸ از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) تفهیم اتهام شده بود.‌ در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست محمدمقیسه، با اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی)، (تبلیغ علیه نظام)، (تشویش و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا) به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، منیره عربشاهی، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به تحمل ۹ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴، تحمل ۵ سال حبس تعزیری برای این زندانی سیاسی لازم به اجرا شد. منیره عربشاهی، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹، با استناد به بند ب از ماده ۷ آيين نامه اصل تفکیک جرائم و طبقه بندى زندانيان مصوب ۹ آذر ماه ۱۳۸۵، از زندان اوین به زندان کچوئی کرج منتقل شد اما در زندان کچویی کرج هم‌ اصل تفکیک جرائم بدرستی رعایت نمی شود.

یاسمن آریانی، فرزند منیره عربشاهی هم در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸, توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت واقع در خیابان وزارء منتقل و سپس در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸، به زندان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی وقت، محمدمقیسه، با اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی)، (تبلیغ علیه نظام)، (تشویش و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا)، در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و پس از اعلام اعتراض و رجاع پرونده یاسمن آریانی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، به تحمل ۹ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، تحمل ۵ سال حبس تعزیری برای او لازم به اجرا شد. یاسمن آریانی، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، از بابت در پرونده ای جدید به تحمل ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود اما با توجه به تجمیع جرائم وی به تحمل ۵ سال حبس لازم به اجرا شده بود.

مژگان ایلانلو هم در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود پس از تفتیش و توقیف برخی لوازم شخصی الکترونیکی اش بازداشت و پس از انتقال به بند۲الف آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین به مدت ۴۰ روز در سلول انفرادی محبوس و پس از انتقال به زندان قرچک ورامین سپس ۱۴ روز بعد مجددا به زندان اوین بازگردانده شد و در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی و ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی)، (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (تشویق مردم به فساد و فحشا) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی)، به ریاست ایمان افشاری محاکمه و در مجموع به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ضربه شلاق و چندین فقره مجازات تکمیلی دیگر محکوم شده بود. در حالی مژگان ایلانلو، به حبس تعزیری و مجازاتهای سنگینی محکوم شده که بیش از ۱۰ روز است در پی شکستگی پا به سختی توانایی تحریک دارد و علیرغم وضعیت وخیم جسمانی ایمان افشاری از تبدیل قرار قضایی پرونده وی به وثیقه و یا اعزام او به مرخصی برای انجام مراحل درمانی اش مخالفت کرده بود و پس از آزادی مستقیما جهت مداوای پای شکسته خود به بیمارستانی در تهران اعزام شد.

رضا خندان مهابادی، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات (تبلیغ علیه نظام) و (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور) در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. این عضو کانون نویسندگان ایران، در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۹، جهت تحمل دوران حبس خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و در مهر ماه ۱۴۰۱ به همراه جمعی از زندانیان سیاسی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

همچنین، رضا محمدحسینی، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و به بند امنیتی ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل شد و پس از طی دوران بازجوئی در مرداد ماه همان سال به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد. همچنین رضا محمدحسینی طی ۲ نوبت در تیر ماه و آذر ماه ۱۳۹۸ پس از اعلام اعتصاب غذا و دوختن لبهای خود اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اش اعلام کرده بود که در پی اعمال فشار مسئولان زندان لبهای دوخته شده وی باز شده بود. وی در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور)، (توهین به رهبری)، (تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه)، (خروج غیرقانونی از کشور و ورود غیرقانونی به کشور) در مجموع به تحمل ۱۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل ۷ سال از مجموع این حکم برای رضا محمدحسینی لازم به اجرا شده بود.

پیمان‌ پورداد، اوایل خرداد ماه ۱۳۹۶ توسط ماموران اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و پس از انتقال به بند۲ الف و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد و در تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۷، پس از محاکمه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاالله احمدزاده، به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت کشور از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق) به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد و چندی بعد پیمان پورداد برای تحمل حبس خود بازداشت شده بود.

رضا مظاهری، در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۹۷، توسط ماموران پلیس امنیت در تهران بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی طی ۴ جلسه بازپرسی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران به ریاست محمد نصری پور، تفهیم اتهام شد و در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۷ با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شد و در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۸، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت محمد مقیسه با صدور دادنامه ای رضا مظاهری را از بابت اتهامات (نشر اکاذیب) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد. این حکم پس از ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در اسفند ماه ۱۳۹۸، عیناً تائید شد. این فعال فضای مجازی، در تاریخ ۴ دی ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات از بابت پرونده ای جدید در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰، به اتهام (نشر اکاذیب) توسط شعبه ۳ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران تفهیم اتهام شد و سپس برای سپری کردن حبس تعزیری خود از بابت پرونده اول روانه بند قرنطینه زندان اوین شد. با توجه به آزادی رضا مظاهری پرونده دوم وی نیز مختومه اعلام شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید