بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند بازداشتی، آزادی چهار تن دیگر با تودیع قرار وثیقه  

اسماعیل خارکوهی، بهنام نوروزی، بهنام صفرزایی و جلال مازوجی سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی

اسماعیل خارکوهی، بهنام نوروزی، بهنام صفرزایی و جلال مازوجی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین، سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی، علیرغم گذشت مدتی از تاریخ بازداشت در وضعیت بلاتکلیف و محروم از حقوق اولیه یک متهم به سر می برند. از سوی دیگر، امجد ساعدی، شیروان خضری، ایوب میرزایی و کبری هوتی، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. مُصعب سدیجی و احمد رئیسی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری هم‌ پس از صدور قرار منع تعقیب و مختومه شدن پرونده آنها آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی، ساکن تهران، علیرغم گذشت ۹ روز از تاریخ دستگیری در وضعیتی بلاتکلیف و محروم از حقوق اولیه یک متهم بطور بلاتکلیف به سر می برند.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”از زنانی که این افراد بازداشت شدند چند مرحله تماس های کوتاهی با خانواده خود از طریق تلفن همراه شان داشتند اما به مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات خود اشاره‌ای نکردند فقط گفتند که جرم شان‌امنیتی است و تداوم این شرایط منجر به نگرانی خانواده های آنها شده است.”

لازم به اشاره است، سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی، در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای امنیتی مقابل منازل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

وبسایت کُردپا با انتشار خبری افزود؛ روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، جلال مازوجی، ساکن سنندج مرکز استان کردستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته یک منبع مطلع:”بازداشت جلال مازوجی، در ایست بازرسی فیض آباد، از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته و سپس به مکان نامعلومی منتقل شده و علیرغم پیگیریهای صورت گرفته از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و علت دقیق بازداشت وی اطلاعی در دسترس نیست.”

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، اسماعیل خارکوهی، بهنام نوروزی و بهنام صفرزایی، شهروندان ساکن زاهدان و شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، از علت دقیق بازداشت شهروندان مذکور اطلاعی حاصل نشده اما علی رحیمی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان، در گفتگو با رسانه‌های رسمی داخل کشور از بازداشت ۱۲۰ نفر در شهرهای زاهدان و خاش خبر داد و آنها را (اتباع بیگانه غیرمجاز) در شهرهای مذکور عنوان کرده بود.

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت و مکان نگهداری این افراد اطلاعی حاصل نشده است.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، امجد ساعدی، ساکن شهرستان مریوان، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی امجد ساعدی، پس از تفهیم اتهام و با قید وثیقه صورت گرفته اما از مصادیق حقوقی اتهام‌یا اتهامات تفهیم سده به او اطلاعی در دسترس نیست و این فعال کارگری باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد.‌

لازم به اشاره است، امجد ساعدی، در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان مریوان بازداشت شده بود.

وبسایت کُردپا هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه‌شنبه ۲۵بهمن‌ماه ۱۴۰۱، شیروان خضری و ایوب میرزایی، اهل روستای بیمضرته از توابع شهرستان اشنویه در استان کردستان، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان آن شهرستان آزاد شدند.

براساس این گزارش، آزادی شیروان خضری و ایوب میرزایی با تودیع ۲ فقره وثیقه به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفته اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به آنها اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به اشاره است، شیروان خضری – پرستار شاغل در بیمارستان شهرستان اشنویه و ایوب میرزایی، در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل شدند و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان اشنویه منتقل شده بودند.

کمپین فعالین‌ بلوچ با انتشار خبری اعلام کرد؛ امروز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، کبری هوتی، متولد: ۱۳۷۹، فرزند: پیربخش، اهل حُمیری از توابع شهرستان قصرقند، مهندس صنایع و معادن از دانشگاه صنعت و معدن شهرستان خاش، فعال محیط زیست، ساکن شهرستان ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

براساس این گزارش، اتهام تفهیم شده به کبری هوتی، در مراحل بازجویی و بازپرسی (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی) عنوان شده اما از میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی وی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، کبری هوتی، در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، منزل یکی از بستگان خود در شهرستان ایرانشهر، بازداشت و سپس جهت بازجوئی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان منتقل و پس از طی مراحل بازجوئی سپس به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بود.‌

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری اعلام کرد؛ امروز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، احمد رئیسی، ساکن تهران و دانش آموخته دانشگاه بوعلی سینا همدان، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری و محبوس در زندان اوین آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی احمد رئیسی در راستای اعمال بخشنامه قوه قضائیه به پرونده او و پس از صدور قرار منع تعقیب و مختومه شدن پرونده وی صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، احمد رئیسی در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، مُصعب سدیجی، متولد: ۱۳۸۵، ساکن شهرستان جاسک و از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی ۱۴۰۱، آزاد شد.

آزادی مُصعب سدیجی، در راستای اعطای بخشنامه(عفو و آزادسازی زندانیان و بازداشت شدگان به مناسبت ۲۲ بهمن) صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، مُصعب سدیجی، در آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به زندان آن شهرستان منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید