اعزام به مرخصی سه زندانی سیاسی از زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج

سهیل عربی، مهدی محمودیان و حسین رزاق

سهیل عربی، مهدی محمودیان و حسین رزاق، سه زندانی سیاسی پس از تودبع قرار وثیقه از زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج به مرخصی کوتاه مدت اعزام شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌ روز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، مهدی محمودیان و حسین رزاق،‌ دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به مرخصی اعزام شدند.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”سهیل عربی، با توجه به مرگ پدرش، پس از تودیع وثیقه برای حضور در مراسم وی به مرخصی اعزام شده است اما در خصوص بازگشت وی به زندان احتمالا شامل بخشنامه اخیر قوه قضائیه شده باشد.”

لازم به ذکر است، حسین رزاق، در تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر آمل از توابع استان مازندران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از انتقال به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران و تفهیم عناوین اتهامی (اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام به دلیل دفاع از بهایبان)، (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی) برای وی وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان صادر شده بود.

حسین رزاق، در تاریخ ۱ دی ماه ۱۴۰۰، جهت حضور در جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام به دادسرای شهرستان آمل احضار شده بود.

همچنین، در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، این فعال رسانه ای با دریافت تماس تلفنی از سوی اداره پیگیری وزارت اطلاعات به آن ارگان امنیتی در تهران برای پاره ای از توضیحات به همراه وثیقه مورد درخواست برای آزادی موقت احضار شده بود.

حسین رزاق، در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی او در شهرستان آمل بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در شهر ساری مرکز استان مازندران منتقل و پس از اتمام مراحل بازپرسی در شعبه ۳ دادسرای ساری تفهیم اتهام و در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان آزاد شده بود.‌

در خصوص مهدی محمودیان، دیگر زندانی سیاسی لازم به اشاره است، این فعال سیاسی، در تاریخ ۲۳ مراد ماه ۱۴۰۰، به همراه چند تن دیگر از وکلای دادگستری و فعالان مدنی، در جلسه ای که برای تنظیم شکایت از مسئولانی که در بحران کرونا موجبات هزینه‌ های جانی و مالی هنگفتی به شهروندان ایران شده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند امنیتی زندان اوین منتقل و پس از طی مراحل بازجویی و و تفهیم اتهام به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد.

با آغاز مراحل دادرسی، مهدی محمودیان، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ – اولین، در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ – دومین و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سومین جلسه دادگاه خود به سایر متهمان این پرونده توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم، محاکمه و در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ۲سال محرومیت از فعالیت‌ در فضای مجازی اعم از تحریری، سمعی و بصری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ریاست احمد زرگر، عینا تائید و به مهدی محمودیان در زندان اوین ابلاغ شد.

سهیل عربی هم در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، در منزل خود در تهران، پس از یورش نیروهای امنیتی توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز ماموران بازداشت و پس از انتقال به زندان تهران بزرگ، در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، از تیپ ۲ زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.‌

در تاریخ ۱۸فروردین ماه ۱۴۰۱، سهیل عربی، با دریافت ابلاغیه ای کتبی از سوی شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای زندان اوین برای تحمل دوران محکومیت حبس ۲ساله خود احضار شده بود و پس از آن با توجه به اینکه وی دوران تبعید خود را در شهرستان برازجان سپری می کرد اجرای حکم وی تعلیق شده بود.

سهیل عربی، در تاریخ ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری بصورت غیابی محاکمه و از بابت اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (تشویش اذهان عمومی از طریق تهیه گزارش از اوضاع زندان) و صدور بیانیه و محکوم کردن کشتار و سرکوب مردم در آبان ۱۳۹۸) به تحمل ۲سال حبس تعزیری، پرداخت جریمه نقدی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در تاریخ ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.

در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، همزمان با آزادی سهیل عربی، مصطفی دانشجو، وکیل مدافع این فعال مدنی، در خصوص کاهش محکومیت تبعید موکل خود اعلام کرده بود: “با محاسبه دقیق روزهای بازداشت و نامه اجرای احکام دادسرای زندان اوین، سهیل عربی ۱۴ ماه بیش از مدت زمان محکومیت‌ خود در زندان نگهداری شده. این مدت اضافی از حکم اقامت اجباری وی در برازجان کسر شده است.”

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام سهیل عربی، در تاریخ ۳ خردادماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۳ بازپرسی دادسرای امنیت اوین از طریق ویدئو کنفرانس برگزار و این فعال مدنی در مرحله بازپرسی با اتهامات (توهین به رهبری در فضای مجازی)، (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی) تفهیم اتهام شد که پس از صدور قرار منع تعقیب اتهامات سهیل عربی به(فعالیت تبلیغی علیه نظام)،  (تشویش اذهان عمومی از طریق تهیه گزارش از اوضاع زندان) و(صدور بیانیه و محکوم کردن سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸) تغییر کرد.

سهیل عربی در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ بازداشت شد و تمام این مدت از حق مرخصی و سایر حقوق شهروندی یک متهم و یک زندانی سیاسی محروم ماند.

وی در تاریخ ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل و پس از چند سال به زندان رجائی شهر کرج منتقل و مدتی را در سلول انفرادی زندان رجایی شهر کرج سپری کرده بود.

این زندانی سیاسی پیشین، در دوران محکومیت خود با انواع و اقسام شکنجه ها و ضرب و جرح از سوی بازجویان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران مواجه شد و نهایتا در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰، با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد و سپس به شهرستان برازجان تبعید شده بود.

سهیل عربی، متولد ۱۳۶۴، در آبان‌ماه ۱۳۹۲، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به اتهام(توهین به مقدسات – سب‌النبی) و (توهین به رهبری) بازداشت و پس از انتقال به بند ۲ الف آن ارگان‌امنیتی، در شهریور ماه سال ۱۳۹۳، در حالی‌ که حدود ۱ سال از بازداشت وی گذشته بود توسط شعبه ۷۶ دادگاه کیفری ۲ استان تهران به اتهام(توهین به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم شده بود.

این حکم در آذرماه همان سال در دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود اما پس از اعمال ماده ۴۷۷ (اعاده دادرسی)، این حکم در مجموع به ۹۰ ماه زندان و ۲ سال تحقیقات مذهبی تبدیل و سهیل عربی علاوه بر تحمل ۷ سال و ۶ ماه زندان، به خواندن ۱۳ جلد کتاب دینی و مذهبی و تهیه ۵ تا ۱۰ خلاصه از این کتاب هم محکوم شده بود.

سهیل عربی، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ هم به اتهام (توهین به رئیس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته‌هایش در فیسبوک) در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

وی همچنین، در شهریورماه ۱۳۹۳ به اتهام (توهین به علی خامنه‌ای) و (تبلیغ علیه نظام)، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تائید شده بود.

در ادامه پرونده سازی های مستمر بر علیه سهیل عربی، در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۷، توسط شعبه ۱۱۶۶ دادگاه کیفری ۲ تهران به اتهام (اخلال در نظم زندان) و (تخریب عمدی اموال دولتی) به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد و با ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر عین حکم صادره در دادگاه بدوی تائید و به این زندانی سیاسی ابلاغ شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید