آزادی مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر کرج

مصطفی نیلی

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. زهرا مینویی، وکیل مدافع آقای نیلی ضمن تایید این خبر گفت چهار سال حبس وی به دو سال کاهش پیدا کرده است و باقی‌مانده حبس وی به جریمه نقدی تبدیل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عصر روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۹ زندان رجایی شهر کرج،‌ پس از تبدیل بخشی از حبس تعزیری وی به جریمه نقدی و مختومه شدن دیگر پرونده قضایی اش بطور مشروط آزاد شد.

بر اساس این گزارش، مصطفی نیلی، در حال تحمل دوران حبس تعزیری چهار ساله خود از بابت پرونده موسوم به (دادخواهان سلامت) بود.

زهرا مینویی، وکیل مدافع مصطفی نیلی، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود تشریح کرد:”با پذیرش اعاده دادرسی موکلم، مصطفی نیلی، پرونده وی به شعبه ٢١ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ارسال شد و طبق رای صادره محکومیت چهار سال حبس موکل در پرونده دادخواهان سلامت به دو سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد به نحوی که باقی مانده دوران حبس تعزیی موکل تبدیل به جزای نقدی شده و موکلم امروز عصر از زندان رجایی شهر آزاد شد. همچنین، پرونده دوم مصطفی نیلی هم که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بود وفق بخشنامه بهمن ماه قوه قضائیه مختومه شد.”

لازم به اشاره است، مصطفی نیلی، در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱، هنگامی که برای انجام کاری عازم زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان بود در فرودگاه مهرآباد تهران توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام و صدور وثیقه ای به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای پرونده جدید خود سپس از تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۴ ساله خود از بابت پرونده موسوم به دادخواهان سلامت، به زندان تهران بزرگ منتقل و در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، از بابت پرونده دوم قضایی خود توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد، برای این وکیل دادگستری وقت دادرسی تعیین شد اما وی از حضور در جلسه دادرسی امتناع کرده بود. مصطفی نیلی، در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، از تیپ ۲ زندان تهران بزرگ به بند قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل و در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، به اندرزگاه ۹ این زندان منتقل شده بود.

اواخر مرداد ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی به همراه آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی و مریم‌افرافراز، متهمان پرونده موسوم به (دادخواهان سلامت) توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در مجموع به تحمل ۱۰ سال و ۹ ماه ۵ روز حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شدند

مصطفی نیلی، در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و ۲ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت محکوم شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل