اعدام سه زندانی بلوچ به اتهام‌ «قتل عمد» و یا «مواد مخدر» در زندان‌های زاهدان و ایرانشهر

محمود رحمانی

حکم سه زندانی بلوچ که با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی زاهدان و ایرانشهر به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، شنبه ۹ اردیبهشت ماه، حکم اعدام سه مرد در زندان مرکزی زاهدان و زندان ایرانشهر به اجرا درآمده است. هویت دو زندانی که در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند، نعمت الله ریگی لادیز (معروف به عبدالله رودینی)، ۴۸ ساله و عبدالستار شاهوزهی اعلام شده که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

براساس این گزارش، نعمت الله ریگی لادیز پدر شش فرزند و اهل زاهدان بود و از سال ۱۳۹۷ در زندان به‌سر میبرد.

هویت زندانی بلوچ دیگری که در زندان ایرانشهر حکم اعدامش به اجرا درآمد، محمود رحمانی اعلام شده که با اتهام «قتل عمد» از ۱۲ سال پیش بازداشت و در زندان به‌سر می‌برد.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود./ به نقل از حال وش،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید