محمد نجفی به زندان اوین تبعید شد

محمد نجفی

محمد نجفی، وکیل دادگستری محبوس در زندان ارک بدون اطلاع قبلی به زندان اوین منتقل شد. امیرحسین پسرش گفته است: “پدر چندی پیش تماس گرفتند و گفتند که به اوین منتقل شدند و فعلا در قرنطینه زندان اوین هستند.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد نجفی، وکیل دادگستری بدون اطلع قبلی به زندان اوین منتقل شد. او در حال سپری کردن محکومیت چهار سال و شش ماه حبس خود می‌باشد.

امیرحسین نجفی، فرزند وی در این خصوص اظهار داشت: “پدر چندی پیش تماس گرفتند و گفتند که به اوین منتقل شدند و فعلا در قرنطینه زندان اوین هستند.”

اوایل اردیبهشت ماه امسال، آقای نجفی که پیش‌تر از زندان اراک به مرخصی درمانی اعزام شده بود، علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان جهت تحمل ادامه محکومیت خود به این زندان بازگشت.

این وکیل دادگستری چندی پیش در خصوص پرونده‌ای دو بخشی که به دلیل “ارسال فایل صوتی از زندان اراک و اعلام حمایت از اعتراضات سراسری اخیر” در دوران حبس برای او گشوده شده بود، اظهار داشت: “در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو اراک، به اتهام نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس و پانزده میلیون تومان جریمه نقدی و در شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک با اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شدم.”

به گفته آقای نجفی، “او در جلسات دادگاه شرکت نکرده و به آرای صادر نیز اعتراضی نداشته است؛ او همچنین در خصوص هیچ یک از بخش های این پرونده درخواست تسلیم به رای را ارائه نداده است.”

محمد نجفی که دارای پرونده های متعددی است، پیشتر به اتهام توهین به رهبری توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اراک به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام نشر اکاذیب توسط دادگاه کیفری اراک به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. آقای نجفی اواسط آذرماه ۹۷ در بخش دوم این پرونده نیز توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اراک از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۳ سال حبس محکوم شد.

محمد نجفی در ارتباط با بخش نخست پرونده خود با شمول عفو در فروردین‌ ۹۸ به صورت زودهنگام از زندان آزاد شد و پس از ۴ روز از بابت محکومیت در پرونده‌ های دیگر خود مجددا بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

آقای نجفی در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۸ در پرونده‌ دیگری توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند در ارتباط با انتشار نامه‌ای خطاب به “علی خامنه‌ای در فضای مجازی” از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی عینا تایید شد.

صدور و تایید این حکم در حالی بود که وی پیشتر در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۷ از بابت همین اتهامات به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم نیز عینا به تائید دادگاه تجدیدنظر رسیده بود. محمد نجفی مجددا بهمن‌ماه ۹۸ نیز در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی به جهت ایراد سخنرانی در مراسمی در منزل گوهر عشقی (مادر وبلاگ نویس جان باخته ستار بهشتی) در سال ۹۵ به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

نهایتا با ادغام پرونده های موجود ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص اتهام “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” در خصوص وی قابل اجرا بوده که میزان محکومیت او با اعمال تخفیف مجازات به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید