اعدام دو زندانی از جمله یک شهروند بلوچ به اتهام «مواد مخدر» در شیراز

یونس ریگی رخشانی

حکم دست‌کم دو زندانی ازجمله یک شهروند بلوچ به نام‌های حسین شهروزی و یونس ریگی رخشانی که با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی شیراز (وکیل آباد) به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، حکم اعدام دو مرد از جمله یک شهروند بلوچ در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان حسین شهروزی، ۳۸ ساله و اهل جهرم و یونس ریگی رخشانی، ۳۵ ساله و اهل زاهدان احراز شده، با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران پیش‌تر خبر انتقال این دو زندانی به سلول انفرادی را اعلام کرده بود.

پیشتر یک منبع مطلع درخصوص پرونده این دو زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «حسین شهروزی حدود سه سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر از نوع هروئین بازداشت و سپس به اعدام محکوم شد. حسین قبل از زندان به مدت سه سال در عسلویه کار می‌کرد و پس از بازگشت به جهرم به این اتهام بازداشت و به اعدام محکوم شد. یونس رخشانی هم متاهل و دارای ۵ فرزند خردسال است و از حدود سه سال پیش به اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد.»

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود./ به نقل از سازمان حقوق بشر ایران،

تصویری از یونس ریگی رخشانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید