آزادی عرشیا تک‌دستان با تودیع قرار وثیقه از زندان نوشهر

عرشیا تک‌دستان

عرشیا تک‌دستان جوان ۱۸ ساله بازداشت شده در جریان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر، که پیش‌تر به دو باراعدام محکوم و در دیوان عالی کشور نقض شده بود با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان نوشهر آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، عرشیا تک‌دستان، متولد ۱۳۸۳  فرزند رامین و ۱۸ ساله بازداشت شده در جریان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان این شهر آزاد شد.

آقای تک‌دستان، اواخر اسفندماه سال گذشته، حکم دو بار اعدام وی در شعبه ۹ دیوان عالی کشور نقض شده بود.آزادی آقای تک دستان با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

در پی آتش‌‌ گرفتن یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در جریان اعتراضات روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه سال گذشته در نوشهر، شماری از شهروندان از جمله آقای تک دستان بازداشت شدند.

عرشیا تک دستان در دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی الارض” و “محاربه” به دو بار اعدام و از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

در اواخر اسفندماه سال گذشته، شعبه ۹ دیوان عالی کشور، حکم صادره علیه عرشیا تک دستان را نقض و پرونده وی را جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دادگاه ارسال کرد. نهایتا جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده این شهروند در روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.

دادگاه صادر کننده حکم، این شهروند ۱۸ ساله را یکی از «لیدر ها و عاملین اصلی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در نوشهر دانست؛ تجمعی که بنابر ادعای قاضی و حکم صادره، منجر به وارد شدن خسارات ۴۰ میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک ها و موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری و… شده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید