دادگاه انقلاب تهران: آنیشا اسداللهی، فعال  کارگری به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد

آنیشا اسداللهی

آنیشا اسداللهی، از سوی دادگاه انقلاب تهران به تحمل پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بابت اتهام‌های همچون فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، علیه این فعال کارگری صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، آنیشا اسداللهی، فعال کارگری، توسط دادگاه انقلاب تهران در مجموع به تحمل پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲۶ تهران که اخیرا به این فعال کارگری ابلاغ شده آنیشا اسداللهی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی) به تحمل پنج سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به فرض تائید این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پس از تجمیع جرایم، تحمل پنج سال حبس برای این فعال مدنی لازم به اجرا است.

آنیشا اسداللهی در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، هنگامی که به همراه جمعی از فعالان کارگری و صنفی دیگر، برای دیدار با خدیجه پاک ضمیر، همسر محمد حبیبی، به منزل وی رفته بودند پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات،دستگیر به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین، منتقل و پس از اتمام بازجویی ها به اندرزگاه ۴ و بند زنان در آن زندان منتقل شد و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان آزاد شد.

این فعال کارگری، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ هم پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی در تهران به همراه همسرش ـ کیوان مهتدی، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین و طی مراحل بازجویی، در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان آزاد شد و در تاریخ ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه ای کتبی، از سوی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران جهت حضور در جلسه تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست احضار و کیفرخواست وی پس از تنظیم به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

این فعال کارگری، در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، با دریافت ابلاغیه ای کتبی جهت محاکمه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار و در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲، دفاعیات خود را به ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، ارائه کرده بود.

خانم اسداللهی، نخستین مرحله در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر، مقایل ساختمان مجلس، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۱۵ مرداد ماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد اما مجددا در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات طی‌ مراحل بازجوئی ۴۵ روز بعد به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۸، توسط ایمان‌افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تفهیم اتهام و در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۸، از بابت اتهامات (اخلال در نظم و آسایش عمومی)، (تبلیغ علیه نظام) و (اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی) محاکمه و پس از تبرئه از اتهام (تبلیغ علیه نظام) و (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی)، فقط از بابت اتهام (اخلال در نظم عمومی) به ۶ ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

پس از ابلاغ حکم و اعلام تسلیم به رای و کاهش بخشی از مجموع حبس تعزیری لازم به اجرا آنیشا اسداللهی، در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸، برای سپری کردن دوران حبس خود بازداشت و در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد.

آنیشا اسداللهی، پیش‌تر هم به سبب فعالیت‌های مسالمت آمیز خود با پرونده سازی، احضار، بازداشت و بازجویی مواجه شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید