جمهوری اسلامی سه معترض زندانی پرونده «خانه اصفهان» را اعدام کرد

مجید کاظمی (راست) صالح میرهاشمی (وسط) و سعید یعقوبی

حکم اعدام سه زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به نام‌های حکم اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی در زندان مرکز اصفهان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، حکم اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از معترضین پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به اجرا درآمد.

براساس این گزارش، دیوان عالی کشور، احکام صادره بدوی بر علیه صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را از بابت اتهام (محاربه از طریق کشیدن سلاح گرم) را عینا تائید کرده اما فقره دوم اعدام سید صالح میر هاشمی و مجازات‌های حبس تعزیری صادره بر علیه مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کُرد سفلی نیز رد شده بود.

یک منبع مطلع در این‌باره به گزارشگر ما گفت:”در این پرونده، هیچ شواهد و مدارکی در پرونده به جز اعترافات اجباری متهمان علیه خود و یکدیگر وجود ندارد. حتی تصویر محل حادثه نیز هیچ چیزی را نشان نمی‌دهد. متهمان صرفا افرادی هستند که در صحنه اعتراضات آن شب حضور داشته‌اند. هیچکدام نپذیرفتند که به سوی ماموران تیراندازی کرده‌اند. تنها مستند تیراندازی متهمان به سوی ماموران اعترافات اجباری آنها علیه یکدیگر است. حتی علیه خود نیز اعتراف اجباری نکردند که در تیراندازی نقش داشته‌اند.”

لازم به اشاره است، اواسط دی ماه ۱۴۰۱،  صالح میرهاشمی بلطاقی، فرزند: سیدکاظم، متهم ردیف اول پرونده به اتهام (محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری)، (تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور) و (اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی) به اعدام و به اتهام (عضویت و همكاری با سازمان مجاهدین خلق) به ۱۰ سال حبس تعزیری،‌ مجید کاظمی شیخ شبانی نیز به اتهام (محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف) به اعدام و برای اتهامات(عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور) و (اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی) به ۱۰ سال حبس تعزیری و سعید یعقوبی کردسفلی، فرزند: کرمعلی هم بعنوان متهم ردیف سوم پرونده به اتهام (محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری) به اعدام و برای اتهامات (عضویت در  دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور) و (اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور) به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

۲۵ آبان‌۱۴۰۱، در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان»، سه عضو نیروی بسیج به نام‌های «محسن چراغی»، «محسن حمیدی» و «محمد کریمی» کشته شدند.

نیروهای امنیتی مدعی‌شدند که کشته‌شدن این نیروها، یک «اقدام تروریستی» بوده و ۶ نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت کردند.

در جریان این پرونده صالح میرهاشمی، به «محاربه» از طریق کشیدن سلاح کمری، مجید کاظمی به «محاربه» از طریق کشیدن سلاح کلاشینکف، سعید یعقوبی به «محاربه» از طریق کشیدن اسلحه متهم شدند.
میزان که این خبر را منتشر کرده است به محل اعدام این سه معترض زندانی اشاره ای نکرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید