دادگاه‌ کیفری ایلام: خدیجه مهدی‌پور، به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد

خدیجه مهدی‌پور

خدیجه مهدی‌پور، توسط دادگاه کیفری استان ایلام به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال سیاسی این حکم را از بابت اتهام‌هایی همچون نشر اکاذیب در فضای مجازی دریافت نموده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، خدیجه (مارسیا) مهدی‌پور فرزند جعفر، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو استان ایلام به ریاست قاضی همتی به تحمل سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال مدنی، پیش از این هم به دفعات با حبس تعزیری و احضار و بازجویی مواجه شده بود. او پیش‌تر از بابت اتهام‌هایی همچون نشر اکاذیب در فضای مجازی توسط دادگاه انقلاب ایلام محاکمه شده بود.

براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو استان ایلام که امروز از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک به این فعال مدنی ابلاغ شده خدیجه (مارسیا) مهدی پور، از بابت اتهام (نشر اکاذیب در فضای مجازی) به تحمل سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به اشاره است، خدیجه مهدی پور، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با دریافت ابلاغیه ای کتبی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب آن استان به ریاست شهرام غلامحسینی،احضار شده بود اما در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جلسه دادرسی به پرونده وی توسط قاضی همتی در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ استان ایلام، برگزار و این فعال مدنی دفاعیات خود را از بابت اتهام منتسبه ارائه کرده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲هم با دریافت ابلاغیه ای کتبی از سوی شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام احضار و در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، پس از حضور در شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام، توسط بازپرس شهرام غلامحسینی، از بابت اتهام (نشر اکاذیب)، (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (فعالیت به نفع گروههای مخالف نظام) تفهیم اتهام و پس از صدور قرار التزام به اداره اطلاعات استان ایلام ارجاع شده بود.

احضار خدیجه مهدی پور، به منظور تشکیل پرونده قضایی جدید در دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام در حالی صورت گرفته که وی پیش از این و در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، در تماسی تلفنی به اداره پلیس امنیت استان ایلام احضار و پس از تکمیل مراحل بازجویی به شعبه بازپرسی در دادسرای این استان منتقل و توسط بازپرس از بابت اتهامات (اخلال در نظم عمومی) و (نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی) تفهیم اتهام شد و در انتهای جلسه بازپرسی گوشی تلفن همراه وی توقیف شد و علت آن هم (استفاده از گوشی مذکور بعنوان آلت ارتکاب جرم) عنوان شد.

خدیجه (مارسیا) مهدی پور، در پرونده قضایی دوم خود در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب ایلام از بابت اتهامات(تبلیغ علیه نظام)، (توهین به رهبری) و (توهین به روح الله خمینی) در مجموع به تحمل ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم مذکور پس از اعلام درخواست تسلیم به رای بصورت قطعی به او در زندان مرکزی ایلام ابلاغ شد و این فعال مدنی در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، پس از سپری کردن بخشی از مجموع حبس ۲۰ ماهه خود بطور مشروط از زندان مرکزی ایلام آزاد شد.

این فعال اینستاگرامی، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اطلاعات سپاه ایلام بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در تاریخ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شده بود.

با آغاز مراحل دادرسی، در آذر ماه ۱۳۹۹، خدیجه مهدی پور، توسط دادگاه انقلاب ایلام از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) به پرداخت ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم و پس از پرداخت مبلغ مذکور پرونده وی بسته شد.

اعتراض نسبت به سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و فقدان شفافیت قضایی در روند دادرسی به پرونده های متهمان سیاسی ـ امنیتی از جمله مواردی است که در گزارشات دوره ای سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مد نظر قرار گفته که از جمله آن در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل، در گزارش سالیانه خود اینگونه برخوردها با شهروندان را به شدت محکوم کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید