اسدالله اسدی، زندانی متهم به جرائم «تروریستی» با اولیویه وندکاستیل، زندانی بلژیکی محبوس در اوین مبادله شد

اولیویه وندکاستیل

اولیویه وندکاستیل، زندانی تبعه کشور بلژیک و محبوس در اندرزگاه هفت زندان اوین آزاد شد. این شهروند بلژیکی در پی توافق زندانیان بین دو کشور آزاد شده است. او با اسدالله اسدی، زندانی متهم به جرائم تروریستی مبادله شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه چهار خرداد ماه ۱۴۰۲، اولیویه وندکاستیل،‌ شهروند تبعه کشور بلژیک، محبوس در اندرزگاه هفت زندان اوین، در پی توافق تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک با اسدالله اسدی، زندانی متهم به جرائم تروریستی مبادله شد.

الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نیز اعلام کرد:”ایران یک زندانی بلژیکی را آزاد کرده و او اکنون در مسیر بازگشت به وطن قرار دارد.”

همچنین، با توجه به آزادی اولیویه وندکاستیل از زندان اوین، این شهروند تبعه کشور بلژیک برای انجام معاینات و بررسی های جسمی و فیزیکی بسوی مسقط پایتخت عمان پرواز کرده و از سوی دیگر هم اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که به اتهام (تلاش برای بمب گذاری در نشست سیاسی سازمان مجاهدین خلق) در کشور بلژیک بازداشت و محکوم شده بود از شهر بروکسل، پایتخت کشور بلژیک بسوی مسقط پایتخت عمان پرواز کرده و تبادل نفر به نفر با حضور وزیر خارجه کشور عمان، بعنوان واسطه این تبادل، صورت می گیرد.

لازم به اشاره است، اولیویه وندکاستیل،‌ امدادگر اهل کشور بلژیک، چندی پیش، توسط یکی از ارگانهای امنیتی در تهران، بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی در مرحله دادرسی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، از بابت ۴ عنوان اتهامی، در مجموع به تحمل ۴۰ سال حبس تعزیری و توقیف اموال ضبط شده و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم شد.

براساس عادت همیشگی دستگاه قضایی ایران، اتهام منتسب شده به اولیویه وندکاستیل، متهم بود به (جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه)، (همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران)، (قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار)، و با توجه به اتهامات نسبت داده شده به این شهروند تبعه بلژیک از بابت این اتهامات در مجموع به تحمل ۴۰ سال حبس تعزیری و توقیف اموال ضبط شده و ۷۴ ضربه شلاق و توقیف ارز و همچنین پرداخت جزای نقدی معادل ۲ برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز محکوم شده بود.

اسدالله اسدی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید