جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

نیلوفر حامدی

جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهام‌های نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این روزنامه نگار به اتهام همکاری با دولت متخاصم، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، پیش‌تر افهیم اتهام شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار و فعال رسانه ای، محبوس در زندان قرچک ورامین، پس از اعزام به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، در اولین جلسه دادرسی بخشی از دفاعیات خود را به ابوالقاسم صلواتی ارائه کرد و سپس بنا بر اعلام قاضی دادگاه زمان بعدی تشکیل این جلسه دادرسی متعاقبا اعلام خواهد شد.

محمدحسین آجرلو، در تشریح روند برگزاری جلسه دادرسی به پرونده همسر خود اعلام کرد:”نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی روز سه شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

نیلوفر در این جلسه تمام اتهام‌های وارده را رد کرد و تاکید داشت به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.

در این جلسه اعضای خانواده اجازه حضور نداشتند و به وکلای پرونده هم فرصتی برای دفاع نرسید. دادگاه نیلوفر حامدی کمتر از دو ساعت طول کشید و مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه از آن تصویربرداری کرد. در نهایت، ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شد که هنوز تاریخ آن مشخص نیست.”

همچنین، یک منبع مطلع از روند حقوقی پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت:”در جلسه اول دادگاه این دو روزنامه نگار فقط کیفر خواست توسط نماینده دادستان قرائت و متهمان پرونده تفهیم اتهام شدند و نسخه ای از اتهامات در اختیار متهمان پرونده قرار گرفته ولی فرصت ارايه دفاع به وکلا داده نشد و دفاعیات وکلا از جلسات بعد به دادگاه ارائه می شود و طی هفته های پیش رو زمان دادگاه بعدی این دو روزنامه نگار مشخص خواهد شد.”

همچنین، پرتو برهان پور، یکی از وکلای نیلوفر حامدی در گفتگو با شبکه شرق پیرامون روند جلیه اول دادگاه موکل خود اعلام کرد:”ما در تاریخ دو خرداد از طریق سخنگوی قوه قضاییه متوجه شدیم که وقت رسیدگی خانم‌ حامدی برای نهم خرداد تعیین شده و تا این لحظه نیز هیچگونه ابلاغ کتبی‌ای دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که حتی اگر ابلاغ کتبی‌ هم در همان روزی که سخنگوی قوه قضاییه وقت رسیدگی را به رسانه‌های عمومی اعلام کرد، دریافت می‌کردیم، مقررات ماده ۳۴۳ قانون آیین دادرسی‌ کیفری (که مقرر میدارد حداقل فاصله بین روز ابلاغ تا روز جلسه رسیدگی باید یک هفته، بدون محاسبه روز ابلاغ و روز جلسه، باشد) رعایت نشده است. به دلیل همین ضیق وقت بود که ما نهایتا روز هفتم خرداد توانستیم موکلمان خانم نیلوفر حامدی را در زندان ملاقات کنیم.”

وکیل مدافع نیلوفر حامدی درباره روحیه موکل خود پس از ۲۵۰ روز بازداشت موقت، گفت:”در همان ملاقات حضوری هم موکلم با روحیه بسیار قوی، مصرانه تاکید داشت که هیچ فعالیتی خارج از حرفه خبرنگاری نکرده است و همه فعالیت هایش در چارچوب قانون بوده است.”

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نوع مطالعه پرونده نیلوفر حامدی تاکید کرد:”یک مورد دیگر در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، در خصوص دادن وقت موسع برای مطالعه پرونده و تدارک دفاع بود، اما اینطور نبوده که پرونده به راحتی و در وقت موسعی در اختیار ما قرار گرفته باشد. اول از همه اینکه ما از اسفند ماه به دنبال ورود به شعبه ۱۵ و ثبت وکالتنامه بودیم. چون استثنائا رویه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران این است که لوایح به صورت فیزیکی تقدیم و ثبت می‌شود، ما پس از بارها مراجعه و پیگیری، در نهایت در ۲۸ فروردین و همزمان با تفهیم کیفرخواست به خانم حامدی، بالاخره توانستیم به شعبه وارد شویم و اعلام وکالت کنیم. پرونده طی ۳ روز در اختیار من قرار گرفت تا بتوانم به سرعت و در مدت زمانی که شعبه معین کرده بود، پرونده را مطالعه کنم.”

او با اشاره به جزئیات ایرادات وکلا به روند رسیدگی اظهار کرد:”این لایحه متضمن ۱۵ ایراد از جمله عدم دسترسی خانم حامدی به وکیل در طی دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی بود. خانم حامدی از اولین روز بازداشت کتبا تقاضای دسترسی به وکیل را کرده بود، ولی تا اواخر فروردین امسال از این حق محروم بود.”

وکیل نیلوفر حامدی تصریح کرد:”نکته مهم دیگر در خصوص قرار بازداشت موقت موکل است که با توجه به شان و جایگاه موکل (که یک خبرنگار و روزنامه نگار شناخته شده است) و اتمام مرحله تحقیقات مقدماتی، دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد. بنابراین ما اعتراض خودمان به قرار بازداشت موقت را هم کتبا به دادگاه اعلام کردیم.”

در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ هم جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات الهه محمدی، دیگر روزنامه نگار هم پرونده با نیلوفر حامدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید