بازداشت یاشار تبریزی فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در استان تهران

یاشار تبریزی

نیروهای امنیتی در استان تهران، یاشار تبریزی فعال مدنی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در پی بازداشت این فعال مدنی منزل شخصی او را نیز مورد تفتیش قرار داده و بعضی از وسایل شخصی او را با خود برده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عصر روز شنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲، یاشار تبریزی، فعال مدنی ساکن شهرستان شهریار، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی پس از تفتیش و توقیف برخی لوازم شخصی او بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یاشار تبریزی، پیش از این هم به سبب فعالیت‌های مسالمت آمیز خود با پرونده سازی مواجه شده بود.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”در حالی که آقای تبریزی، به همراه خانواده اش در منزل خود واقع در توابع شهرستان شهریار بود ماموران وزارت اطلاعات با یورش به آن مکان، پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل از قبیل گوشی های تلفن همراه این فعال مدنی و همسرش، در نهایت، یاشار تبریزی (اکبر قلیزاده) را بازداشت کردند.”

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و از روند شروع به رسیدگی پرونده قضایی یاشار تبریزی (اکبر قلیزاده) اطلاعی حاصل نشده است.

لازم به اشاره است، یاشار تبریزی، پیشتر هم در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در منزل خود، بازداشت و ابتدا به مقر پلیس امنیت در اسلامشهر و سپس جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل و پس از مدتی  به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد و اواسط خردادماه ۱۴۰۱، پس از تفهیم اتهام در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران در پی  به ناتوانی در تامین وثیقه صادره به مبلغ ۲ میلیارد تومان به تیپ ۲ زندان تهران بزرگ منتقل و در تاریخ ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، به همراه جمعی از زندانیان سیاسی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) محاکمه و به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

همچنین، در بخش دوم از همان پرونده هم یاشار تبریزی (اکبر قلیزاده) به اتهام (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق دستگاه مخابراتی) در شعبه در دادگاه کیفری۲ رباط کریم محاکمه شده بود اما از حکم صادره در این بخش اطلاعی حاصل نشده است.

یاشار تبریزی (اکبر قلیزاده)، در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، در حالی که حبس تعزیری خود را سپری کرده کرده بود از زندان رجایی شهر کرج، آزاد شد.

این فعال مدنی، در جریان مراسم چهلم بکتاش آبتین و همچنین در جریان سالگرد جان باختگان سرنگونی پرواز پی اس ۷۵۲ خط هوایی اوکراین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی کوتاه بدون تشکیل پرونده قضایی آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید