غرق شدن صدها پناهجو در ساحل یونان، گارد ساحلی یونان می‌گوید: «جستجو برای یافتن ۵۰۰ پناهجو ادامه دارد»

قایق ماهی‌گیری

بنابر اظهارات سخنگوی گارد ساحلی یونان، جستجوی سرنشینان یک قایق ماهی‌گیری واژگون‌شده در نزدیکی سواحل این کشور شب گذشته هم ادامه یافته اما هیچ پناهجوی دیگری، زنده یا مرده، یافت نشده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه در فاصله ۵۰ مایلی از سواحل جنوب غربی یونان غرق شد به گفته سرنشینان نجات‌یافته آن حامل نزدیک به ۵۰۰ تا ۷۰۰ پناهجو بوده است.

گارد ساحلی یونان توانسته است ۱۰۴ نفر از آنها را نجات دهد. اجساد ۷۹ نفر دیگری که غرق شده‌اند نیز پیدا شده، ولی از سرنوشت بقیه پناهجویان خبری نیست.

عملیات گسترده جستجو و نجات سرنشینان این قایق صبح چهارشنبه شروع شد.  ابتدا تعداد سرنشینان این قایق که از بندر طبرق در لیبی به سوی ایتالیا در حرکت بوده ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌شد، اما پناهجویان نجات یافته اغلب رقم ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر را ذکر می‌کنند.

قایق غرق شده از شهر ساحلی طبروق لیبی عازم ایتالیا بود و سرنشینان آن پناهجویانی از کشورهای مصر، سوریه، افغانستان و پاکستان بوده‌اند.

دولت یونان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. خانم اکاترینی، ساکلاروپوئولو که روز چهارشنبه برای نظارت بر اقدامات امدادی به بندر کالاماتا سفر کرده بود، می‌گوید که “ما هیچگاه نخواهیم فهمید که چه تعداد پناهجو در این قایق بوده‌اند و دچار فاجعه شده‌اند”.

پناهجویان نجات‌یافته به چادرهایی در شهر بندری کالاماتای یونان منتقل شده و لباس و خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که غرق‌شدن قایق یادشده نمونه دیگری در تاکید بر این ضرورت است که راه‌های امن برای پناهجویانی ایجاد شود که مجبور به ترک میهن خود می‌شوند. باید در یافتن سازوکار برای این مسئله باید کشورهای پناهجوخیز، کشورهای محل عبور پناهجویان و کشورهای مقصد همه مشارکت داده شوند.

هفته گذشته اتحادیه اروپا بر سر سازوکارهای مشترک در مورد رویکرد در قبال پناهجویان به یک توافق دست یافت که در مورد آن بحث‌های موافق و مخالف زیادی در جریان است./ دویچه‌وله فارسی،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید