آزادی ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان با تودیع قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت سنندج  

ژینا مدرس‌گرجی

ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲، ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان پس از ٨٤ روز بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی به صورت موقت از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

طی روزهای اخیر، خانم مدرس‌گرجی توسط بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به “همکاری با دول متخاصم” متهم شده بود.

اردیبشهت‌ماه سالجاری، شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج شکایت این فعال حقوق زنان علیه مأموران اداره اطلاعات کردستان دایر بر سلب آزادی اشخاص، محرومیت از حقوق مقرر در قانون اساسی، آدم‌ربایی، ضرب و جرح عمدی و توهین به اشخاص عادی را رد و قرار منع تعقیب را برای مأموران اداره اطلاعات صادر کرده بود.

نهم اردیبهشت‌ماه ١٤٠٢، شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به ریاست “علیرضا فاریابی” به دلیل نبود دلایل و مدارک کافی شکایت خانم مدرس‌گرجی را رد کرده بود.

وکلای ژینا مدرس‌گرجی به دلیل انجام نشدن تحقیقات قضایی و بی‌توجهی به مدارک به قرار دادسرا اعترض کرده بودند و تقاضای نقض آن و اعلام نقایص تحقیقاتی را از دادگاه کیفری این شهر کردند.

این فعال حقوق زنان در تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه از سلول انفرادی کانون اصلاح و تربیت سنندج به بند عمومی منتقل شده بود.

خانم مدرس‌گرجی در این دوره از بازجویی‌ها با اتهام “نشر اکاذیب از طریق مصاحبه رسانه‌های معاند” روبه‌رو شده است.

روز دوشنبه بیست و یکم فروردین‌ماه، ژینا مدرس‌گرجی دوباره از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.

ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان کە در اوایل خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی بازداشت و سپس با تودیع وثیقە آزاد شد، در تاریخ چهارم فروردین‌ماه با انتشار پستی در صفحە اینستاگرامش از تغییر اتهامش بە “تشکیل گروە برای براندازی” خبر داد.

خانم مدرس‌گرجی اشارە کرده بود کە بە اتهام “تشکیل گروە برای براندازی” تفهیم اتهام شدە و منتظر جلسە دادگاە بە دنبال دفاعیە وکیلش هستند. او پیشتر یک بار بە اجتماع و تبانی علیە امنیت ملی و یک بار بە تبلیغ علیە نظام متهم شدە بود.

این فعال حقوق زنان، روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در خیابان صفری سنندج به شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در بند زنان زندان سنندج در تاریخ ۸ آبان‌ماه ١٤٠١ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. بازپرس پروندە قرار وثیقە او را بە یک میلیارد تومان افزایش دادە بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید