جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام پنج تَن از «فعالان مدنی آذربایجانی» در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد

داوود شیری، حسین امانی نادارلی(نظرلو)، جواد احمدزاده، محمدعلی رضایی و علیرضا صبری

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام پنج تَن از «فعالان مدنی آذربایجانی» در شعبه ۱۵ دادسرای انقلاب شهر تبریز، برگزار شد. این افراد به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و به قصد برهم زدن امنیت کشور محاکمه شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، داوود شیری، حسین امانی نادارلی(نظرلو)، جواد احمدزاده، محمدعلی رضایی و علیرضا صبری، پنج تن از فعالان ملی مدنی ساکن تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، پس از حضور در شعبه ۱۵ دادسرای انقلاب تبریز، توسط بازپرس موسوی، تفهیم اتهام شدند.
این شهروندان، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در استان اردبیل، بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با قید وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، اتهام اولیه تفهیم شده به این شهروندان که از بابت آن با قید وثیقه آزاد شدند(تبلیغ علیه نظام) بود اما در این جلسه بازپرسی اتهام هر یک از این ۵ فعال ملی مدنی به (اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور) تغییر کرد.

اواسط تیر ماه ۱۴۰۲، با دریافت ابلاغیه های کتبی برای بازپرسی و تفهیم اتهام، به شعبه ۱۵ دادسرای انقلاب شهر تبریز احضار شده بودند.

لازم به اشاره است، داوود شیری، حمزه ولی زاده، روح الله احمدی نژاد، جواد احمدزاده، حسین امانی نادارلی(نظرلو) و علیرضا صبری، در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای وابسته به یکی از ارگانهای امنیتی در تبریز، بصورت هماهنگ، بازداشت شدند.

پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام، داوود شیری، در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، آزاد شد.

همچنین، در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲، حسین امانی نادارلی(نظرلو)، علیرضا صبری و جواد احمدزاده، سه تن دیگر از این شهروندان از زندان مرکزی تبری، پس از تودیع ۳ فقره وثیقه به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.

داوود شیری، پیشتر هم در تاریخ ۲۹ فرودین ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهر تبریز، محاکمه شد اما اطلاعی از نتیجه آن جلسه دادرسی در دسترس نیست.

داوود شیری، در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از منزل، توسط نیروهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شده یود.

داوود شیری، در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست رحیم حملبر، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (عضویت در گروه غیرقانونی گاماج) محاکمه و در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، از اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) تبرئه و با اتهام (عضویت در گروه گاماج) به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پس از اعلام اعتراض داوود شیری، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، این فعال ملی مدنی را پس از تغییر عنوان اتهامی به (اقدام به عضویت در غیرقانونی گاماج)، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

داوود شیری، در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات تبریز به محل کار وی پس از تفتیش محل کسب و ضبط لوازم شخصی بازداشت و پس از طی‌ مراحل بازجوئی در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید