آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۳ تا ۳۰ تیر ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۳ تا ۳۰ تیر ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲

ــ نت‌بلاکس، که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند، از اختلال شدید

اینترنت در زاهدان خبر داد.

شنبه ۲۴ تیر

ــ آزاده صمدی، بازیگر، به دلیل رعایت‌نکردن حجاب اجباری به ۶ ماه محرومیت از فعالیت در فضای مجازی به صورت مستقیم یا به‌واسطه‌ی دیگران محکوم شده و هم‌چنین موظف است که برای درمان «بیماری شخصیت ضداجتماعی» هر دو هفته یک‌بار به مراکز رسمی روان‌شناسی مراجعه کند و گواهی سلامت خود را در پایان دوره‌ی درمان ارائه دهد.‌

هم‌زمان دو صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما با انتشار یانیه‌ای به حکم صادرشده برای آزاده صمدی اعتراض کردند.

ــ احکام تعلیقی ۲ ترم ممنوعیت از تحصیل برای ۶ دانشجوی دانشگاه علامه به نام‌های زینب کیامنفرد، علی‌اسماعیل فراهانی، ساغر رحیمی‌شاد، علیرضا کاظمی‌مقدم، فاطمه حمیدی‌بهشتی و زهرا یاس‌ معینی اجرایی شد.

ــ محمد داس‌مه، وکیل دادگستری و فعال محیط زیست، با دریافت ابلاغیه‌ای به اتهام «نشر اکاذیب» به دادیاری بهبهان احضار شد.

یکشنبه ۲۵ تیر

ــ محمد صادقی، بازیگر، با خشونت در تهران بازداشت شد.

– مصطفی جعفری، خبرنگاری که فیلم دست ندادن نماینده مجلس با استاندار قزوین را منتشر کرده بود، با صدور قرار نظارت قضایی به ۳ ماه ممنوعیت از هرگونه اشتغال به حرفه‌ی خبرنگاری و هفته‌‌ای ۲ بار حضور الزامی در اداره کتابخانه‌‌های عمومی استان محکوم شد.

ــ نیلوفر میرزایی بافتی، دانشجوی رشته‌ی گرافیک دانشگاه الزهرا، از تداوم ممنوعیت ورود خود به دانشگاه خبر داد.

ــ حکم ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال ممنوعیت عضویت در احزاب و‌ گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی برای سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان، در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و برای اجرا به زندان اوین ارسال شد.

ــ روزهای گذشته در اهواز ۸ فعال فرهنگی به نام‌های حسین فرج‌اله چعب، ناصر شایع مزرعه، توفیق فلاحیه، فائز زهرونی، حسین استعداد (سعیداوى)، سعید فاخرنسب، هادی جلالی و موسی خالدی به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند.

دوشنبه ۲۶ تیر

– رضا خوش‌نظر، هنرمند و فعال فرهنگی اهل بوکان، بازداشت شد.

– نیوشا قربانی، خواننده، هنگام اجرای کنسرت در تهران بازداشت و پس از مدتی کوتاه آزاد شد.

– ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری، در دادگاه محاکمه شد.

– انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار گزارشی اعلام کرد که وضعیت اینترنت در کشور «بحرانی» است و «ایران در مقایسه با ۱۰۰ کشور برتر جهان، بی‌کیفیت‌ترین اینترنت را دارد».

سه‌شنبه ۲۷ تیر

ــ سیامک مسیح‌پور، شاعر و نویسنده، که ۲۱ تیرماه بازداشت شده بود به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

ــ لیلا بلوکات، بازیگر، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در دادگاه کیفری استان تهران به تحمل ۱۰ ماه حبس در استان سمنان محکوم شد که ۶ ماه از این حکم به مدت پنج سال تعلیقی است. او هم‌چنین به مجازات‌های تکمیلیِ ممنوع الخروجی، خلاصه‌نویسی یک کتاب و منع فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی محکوم شده است.

ــ اداره ورزش و جوانان استان البرز از مصطفی فراغت، خبرنگار، به اتهام‌های «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «توهین به اشخاص عادی» و «نشر اکاذیب» شکایت کرد.

– کوکب بداغی پگاه، معلم ساکن شهرستان ایذه، به حکم هیئت تجدیدنظرِ رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان به دلیل شرکت در اعتراضات معلمان و سخنرانی به یک ماه انفصال از خدمت محکوم شد.

چهارشنبه ۲۸ تیر

ــ افسانه بایگان، بازیگر، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در دادگاه کیفری تهران به ۲ سال حبس محکوم شد که به مدت پنج سال تعلیقی است. او هم‌چنین به مجازات‌های تکمیلیِ دو سال ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از فضای مجازی، خلاصه‌نویسی یک کتاب و مراجعه به مراکز رسمی روانشناسی و ارائه گواهی سلامت محکوم شد.

ــ طاهر جانی بهمن‌آباد، روزنامه‌نگار، در پی شکایت شهرداری بندرترکمن به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرترکمن احضار شده است.

ــ سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه، در دادگاه کیفری سقز به ۸ ماه حبس تعزیری و تحمل ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

ــ حکم ۶ سال و ۹ ماه حبس برای پیمان سکوتی به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» در دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عیناً تایید شد.

پنج‌شنبه ۲۹ تیر

ــ پرونده‌ی پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، از دادگاه کیفری آستانه اشرفیه به دلیل عدم صلاحیت رسیدگی به دادگاه انقلاب ارجاع داده شد.

-علی مصلحی، روزنامه‌نگار، در این روز در کاشان بازداشت شد.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فهرست اسامی هفت روزنامه‌نگار زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: نیلوفر حامدی، الهه محمدی، فرخنده آشوری، نازیلا معروفیان، مارال دار آفرین، ریبوار سیدمحمدی و کامیار فکور.

ــ جواد سیدی، زندانی سیاسی محبوس در اوین، به دلیل «کشیدن نقاشی‌های سیاسی» از ملاقات با پدر بیمارش محروم شده است.

ــ اشکان رئیسی، دانشجوی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، به تعلیق از تحصیل و تبعید از محل تحصیل محکوم شد.

– لیلا ضیافر، مدرس فن بیان و مجری سابق رادیو، به دلیل انتشار مطلبی در مخالفت با حجاب اجباری در توئیتر بازداشت شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید