اعدام چهار زندانی به اتهام «مواد مخدر» در زندان مرکزی زاهدان

اعدام در ایران

حکم چهار زندانی بلوچ که با اتهام های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، طی روز یک‌شنبه و دوشنبه به‌صورت مخفیانه در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. پیش‌تر خبر اعدام یک زندانی دیگر در روز یک‌شنبه منتشر شده بود. 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز یک‌شنبه ۸ مرداد و روز دوشنبه ۹ مرداد ماه، حکم اعدام چهار مرد بلوچ به‌صورت مخفیانه در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد.

هویت این چهار زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، شهسوار شهریاری (پلنگی)، ۵۳ ساله، سعید براهویی (عارف)، ۳۸ ساله، علی براهویی (خان محمد)، ۳۹ ساله و خدارحم محمدانی (لطیف)، ۵۵ ساله اعلام شده است.

از این بین، حکم شهسوار شهریاری در روز یک‌شنبه و سه زندانی دیگر روز دوشنبه به اجرا درآمده است.

گفتنی است، پیشتر نیز خبر اجرای حکم اعدام یک زندانی بلوچ دیگر به‌نام بیدالله گرگیج در روز یک‌شنبه ۸ مرداد ماه در این زندان منتشر شده بود. با این حساب، شمار اعدام‌های این دو روز در زندان مرکزی زاهدان به ۵ نفر رسید.

اعدام هیچ یک از این زندانیان بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید