گزارشی از آخرین وضعیت علی یونسی و میریوسف یونسی در زندان اوین

علی یونسی و میریوسف یونسی

علی یونسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از حق درمان محروم و از سوی دیگر برای استفاده از سایر امکانات نیز با محدودیت مواجه شده است. از سوی دیگر، میریوسف یونسی، پس از گذشت هفت ماه از زمان دستگیری به صورت بلاتکلیف در اندرزگاه چهار زندان اوین به سر می برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲، میریوسف یونسی، فعال سیاسی محبوس در اندرزگاه چهار (بند قزنطینه) زندان اوین، پس از گذشت هفت ماه از زمان دستگیری در بلاتکلیفی به سر می برد و از حقوق یک متهم برای تعیین وضعیت به پرونده قضایی خود محروم است.

همچنین، علی یونسی، فرزند میریوسف یونسی که در حال سپری کردن محکومیت ۱۶ سال حبس  خود را در زندان اوین می باشد. علیرغم نیاز به اعزام جهت انجام جراحی در ناحیه دندان در پی کارشکنی و تعلیق اعزام، از حق درمان و سایر حقوق شهروندی خود نیز محروم است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر ما گفت:”در حالی که علی یونسی باید برای انجام عمل حراجی دندان به بیمارستان اعزام بشود و پزشک بهداری زندان هم نیاز او را برای اعزام به جراح دندانپزشک تائید کرده تا به امروز ۵ مرحله اعزامش تعلیق شده و هر دفعه یک بهانه برای عدم اعزام این زندانی سیاسی به مرکز درمانی از سوی مسئولان زندان اوین اعلام شده است. حتی علی یونسی طی ماههای اخیر برای استفاده از کتابخانه و حتی تماس با خانواده خود هم با محدودیتهای شدیدی مواجه شده است.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”میریوسف یونسی هم با توجه اینکه ۷۰ سال سن دارد و بیش از ۷ ماه است که از بازداشت او گذشته اما هیچگونه تصمیم گیری برای پرونده او نشده حتی پرونده اش را به دادگاه انقلاب هم ارجاع نکردند و نکته اصلی این است که با توجه به کهولت سن آقای یونسی، نگهداری او به مدت ۱۰۷ روز در سلولهای انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ و در حال حاضر هم در بلاتکلیفی، عدم موافقت با تبدیل قرار به وثیقه در حقیقت شکنجه روحی و روانی است که به او و خانواده اش روا داشته شده است.”

لازم به اشاره است، میریوسف یونسی، در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۱، در شهرستان شاهرود از توابع استان سمنان، توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و جهت بازجویی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ آن ارگان‌ امنیتی و سپس به بند ۲۴۰ حفاظت اطلاعات قوه قضاییه منتقل و طی این مدت از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل مدافع مورد نظر خود، خدمات پزشکی و حق درمان محروم شد و در تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲، پس از تحمل ۱۰۷ روز سلول انفرادی و بازجویی های تحت فشار به اندرزگاه ۴ زندان اوین، منتقل شد.

در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای، بدون اشاره به مشخصات هویتی میریوسف یونسی از بازداشت ۶ تن و احضار ۱۰ تن دیگر از شهروندان به اتهام (ارتباط با سازمان مجاهدین خلق) خبرداد.

همچنین، در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، علی یونسی به همراه هم پرونده خود امیرحسین مرادی، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با انتشار یک فایل صوتی بصورت مشترک به تشریح بازداشت و چگونگی تشکیل پرونده بر علیه آنها با زبان تمثیل پرداختند.

لازم به ذکر است، علی یونسی، در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به همراه امیرحسین مرادی، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم اتهام(تخریب) به تحمل۱۰ سال حبس تعزیری، (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی)به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم در تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، ۱۰ سال حبس برای هر یک از این ۲ زندانی سیاسی قابل اجرا شد و در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۴۰۱، پس از تحمل ۲۶ ماه حبس در اتاق های بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین، به بند عمومی در آن زندان منتقل شدند.

آخرین جلسه دادرسی به پرونده امیرحسین مرادی و علی یونسی در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شده بود.

در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی برگزار و با توجه به اعلام مصطفی نیلی، در پی وجود نواقصی این پرونده به دادسرا بازگردانده شده بود.‌

همچنین، در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰، جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی، پس از ۴۵۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی آنها در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، برگزار شده بود.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، از تاریخ ۲۲ فروردین‌ ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی در بند۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شدند و از حقوق شهروندی یک متهم محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید