آزادی نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار اهل سقز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین

نازیلا معروفیان

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار اهل سقز و ساکن تهران با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یک شنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲، نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاراهل سقز و ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

روز شنبه چهاردهم مردادماه، این روزنامه‌نگار بە دلیل «فشار اعصاب و روان و ضربان تند قلب» از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و سپس به زندان بازگردانده شد.

نازیلا معروفیان به‌ دلیل عدم رعایت حجاب اجباری حکومتی، با محرومیت از حق ملاقات و تماس با خانواده و ممانعت تودیع وثیقه در دادسرای اوین روبەرو شده بود.

روز یکشنبه هشتم مردادماه، خانواده معروفیان جهت ملاقات با دخترشان به زندان اوین مراجعه کردند، اما به‌ دلیل آنکه خانم معروفیان حاضر نبوده با رعایت حجاب اجباری حکومتی به ملاقات خانواده برود، از حق ملاقات با خانواده و در ادامه تماس با آنها محروم شده بود.

طی روزهای اخیر، این روزنامه‌نگار در حین انتقال به دادسرا اوین، به دلیل عدم رعایت حجاب حکومتی مورد «اذیت و آزار فیزیکی» قرار گرفته بود.

روز شنبه هفدهم تیرماه، نازیلا معروفیان برای دومین بار بعد از آغاز خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و سپس از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند زنان این زندان منتقل شده بود.

روز سه‌شنبه سیزدهم تیرماه، نیروهای وزارت اطلاعات به منزل این روزنامه‌نگار یورش بردند و لپ‌تاپ، تلفن همراه و رکورد او را ضبط و با خود بردند و به وی اعلام کردند که باید روز شنبه هفدهم تیرماه به دادسرای اوین مراجعه کند.

روز دوشنبه بیست و دوم خردادماه ۱۴۰۲، این روزنامه‌نگار روایت خود از برخورد نیروی یگان ویژه و فحاشی جنسی این مأمور در تئاتر شهر به دلیل نداشتن حجاب اجباری را علنی کرد.

وی در تاریخ سی‌ام خردادماه در چهارراه ولیعصر تهران توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

بهمن‌ماه ١٤٠١، این روزنامه‌نگار از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “افشاری”، با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی” به دو سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروج از کشور محکوم شده بود و حکم ۲ سال زندان وی به مدت ۵ سال به تعلیق درآمده است.

روز دوشنبه نوزدهم دی‌ماه ١٤٠١، نازیلا معروفیان با تودیع قرار وثیقه ٦٠٠ میلیون تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

این روزنامه‌نگار اهل سقز روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه ١٤٠١ در رابطه با مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید