خطر «دیپورت» بیست پناهجوی سیاسی از ترکیه به ایران

امیر کهریزی

یک پناهجوی سیاسی ایرانی به نام امیر کهریزی و نوزده پناهنده با هویت نامشخص در معرض خطر دیپورت به ایران قرار دارند. جان این پناهجویان در صورتی که به ایران بازگردانده «دیپورت» شوند به شدت به خطر می افتد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه سوم شهریور ماه ۱۴۰۲، ژاندارمری شهر ادرنه دست‌کم ۲۰ پناهجوی سیاسی ایرانی و افغانستانی را به منظور بازگرداندن به ایران به مکانی نامعلوم منتقل کرده است.

شهلا چورکه، همسر امیر کهریزی یکی از این پناهجویان سیاسی به گزارشگر ما گفت:« صبح روز همسرم در یک تماس کوتاه تلفنی به من اطلاع داد دست‌کم ۲۰ پناهجوی سیاسی ایرانی و افغانستانی که در کمپ شهر ادرنه ترکیه نگهداری می‌شدند برای انتقال به مکانی نامعلوم فراخوانده شده‌اند. پس از این تماس هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها نداریم، تنها اخبار تایید نشده از انتقال آنها به کمپی در شهر آگری در مرز ایران حکایت دارد.»

از هویت نوزده پناهجو که تا این لحظه هویت آنها مشخص نشده است اطلاعی در دست نیست.

امیر کهریزی، فعال سیاسی اهل کرمانشاه و از اعضای حزب کومه‌له کردستان ایران که به مدت ۱۰ سال در اقلیم کردستان اقامت داشته در تاریخ ۱۷ اردیبهشت در مسیر پناهجوی به اروپا در یونان توسط پلیس این شهر کشور بازداشت و به ترکیه تحویل داده شده بود. وی در این مدت در کمپ ادرنه ترکیه به همراه تعدادی دیگری از پناهجویان سیاسی دیگر ایرانی در وضعیت بلاتکلیف نگهداری می‌شدند.

پیش‌تر در تاریخ ۱۲ مرداد، شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق اهل یاسوج پس از بازداشت در استانبول ترکیه به ایران تحویل داده شد. وی در روزهای گذشته در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران خبر داده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید