آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۷ مرداد تا ۳ شهریور ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۷ مرداد تا ۳ شهریور ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲

ــ زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین برای تماس تلفنی با خانواده‌ی خود با مشکل روبرو شده‌اند؛ در روزهای پنجشنبه و جمعه به زنان زندانی اجازه استفاده از تلفن‌های زندان داده نمی‌شود.

شنبه ۲۸ مرداد

ــ کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار، برای پرونده‌ای که در دوران حبس پیشین برای او گشوده بودند در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۶ سال حبس محکوم شد.

یک‌شنبه ۲۹ مرداد

ــ مژگان ایلانلو، نویسنده و مستندساز، در پی احضار به پلیس امنیت و اطلاعات تهران بار دیگر بازداشت شد.

ــ نوید میهن‌دوست، نویسنده و کارگردان سینما، که پیش‌تر به اتهام «همکاری و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ٣ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس محکوم شده بود به زندان اوین رفت.

ــ محمد صادقی، بازیگر تئاتر، با قید وثیقه آزاد شد.

ــ سامان یاسین‌(صیدی)، خواننده معترض زندانی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان با اشاره به نزدیک‌شدن زمان برگزاری دادگاه خواستار دیدار با وکیل انتخابی خود و برگزاری جلسه‌ی دادگاه به‌صورت «علنی» شد.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش هفتگی خود اسامی ۹ روزنامه‌نگار زندانی در ایران را به این شرح منتشر کرد: نیلوفر حامدی، الهه محمدی، فرخنده آشوری، مهدی نیک‌عهد، مارال دارآفرین، ریبوار سیدمحمدی، کامیار فکور، علی مصلحی و ویدا ربانی.

ــ دینا قالیباف، دانشجوی کارشناسی علوم‌سیاسی دانشگاه بهشتی، با حکم کمیته تجدیدنظر دانشگاه به ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

ــ حکم ۵ سال حبس برای جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان که در زندان اوین به سر می‌برد، در دادگاه تجدیدنظر تائید شد.

ــ سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان، برای گذراندن حکم ۶ سال زندان به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

ــ محمود ملاکی، بازرس کانون صنفی معلمان استان بوشهر، از کار اخراج شد.

ــ کتاب‌فروشی فرهنگان و شهرکتاب الهیه در تهران به دلیل «عدم رعایت حجاب اسلامی» به حکم پلیس نظارت بر اماکن عمومی پلمب شدند.

دوشنبه ۳۰ مرداد

ــ مژگان ایلانلو، نویسنده و مستندساز، که ۲۹ مرداد بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، آزاد شد.

ــ کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از حذف رشته‌های مجسمه‌سازی و سینما از دفترچه‌ی کنکور امسال دانشگاه هنر تهران خبر داد.

ــ عاتکه رجبی، معلم، که به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از محل کار خود اخراج شده بود، در دادگاه انقلاب مشهد محاکمه شد.

ــ سینا یوسفی، نایب‌رییس کمیسیون حقوق بشر وکلای دادگستری آذربایجان، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب رایانه‌ای» مجموعا به ۶ ماه و ۹۱ روز حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی و توقیف وسایل الکترونیک محکوم شده است.

ــ طاهر رئیسی، کنش‌گر اجتماعی و رسانه‌ای بلوچ، بازداشت شد.

ــ فروغ تقی‌پور و مرضیه فارسی، زندانیان سیاسی پیشین، بار دیگر در تهران بازداشت شدند.

سه‌شنبه ۳۱ مرداد

ــ جلسه‌ی رسیدگی به اتهام‌های حبیب موسوی، شاعر و نویسنده، در دادگاه انقلاب گرگان برگزار شد و او بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دفاع از خود پرداخت.

ــ پرونده‌ی سروناز احمدی و کامیار فکور، دو روزنامه‌نگار زندانی، به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد، هم‌زمان محکومیت کامیار فکور به ۲ سال حبس در پرونده‌ای دیگر به اجرا در آمده است.

ــ آذین موحد، استاد موسیقی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویی با قطع حقوق و تعلیق تدریس مواجه شد.

ــ حکم انفصال دائم از خدمت برای محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم اهل لردگان، در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

ــ سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، محاکمه شد.

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲

ــ فریبا انامی (معلم) ار فعالان صنفی فرهنگیان گیلان در بندر انزلی،و شیوا عاملی‌راد از فعالان صنفی فرهنگیان در مریوان اخراج شدند.

ــ چهار فعال صنفی معلمان گیلان: غلامرضا اکبرزاده باغبان، تیمور باقری کودکانی، حسین مهدی‌زاده فلکدهی و طهماسب سهرابی، در دادگاه انقلاب رشت هریک به پرداخت سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

ــ جواد حیدریان، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، به دادسرا احضار شد.

پنج‌شنبه ۲ شهریور

ــ کلاس‌های داریوش رحمانیان کوشککی، نویسنده و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، تعلیق شد.

ــ سیوان ابراهیمی، مدرس آموزش زبان کردی، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» در دادگاه کیفری سنندج به یک سال حبس تعزیری، تبعید به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد.

ــ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب سقز به ۳۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید