دیدبان حقوق بشر، خواستار تحقیق در خصوص علت مرگ جواد روحی شد

دیدبان حقوق بشر

سازمان دیدبان حقوق بشر، خواستار ورود و تحقیق از سوی سازمان ملل متحد در خصوص پرونده جواد روحی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۲، سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به مرگ مشکوک جواد روحی، متولد ۱۳۶۶، اهل توابع شهرستان آمل و از بازداشت شدگان اعتراض های سراسری ۱۴۰۱، (زن، زندگی، آزادی) محبوس در زندان نوشهر از توابع استان مازندران، که ناشی از افزایش فشارهای روحی و روانی و آسیبهای جسمی و روحی وارد شده به این زندانی به وقع پیوست شد و در ادامه هم خواستار تحقیق جامع از سوی سازمان ملل و کمیته حقیقت باب آن سازمان در خصوص علت مرگ جواد روحی شد.

تارا سپهری فر، محقق سازمان دیدبان حقوق بشر در امور ایران، در تشریح این خبر گفت:””سابقه فاحش مقامات زندان های ایران در شکنجه و بدرفتاری، مرگ جواد روحی را در بازداشت کمی مشکوک می کند.” یک تحقیق بین المللی لازم است زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم مقامات ایران تحقیقات شفافی را انجام خواهند داد.”

سازمان دیده بان حقوق بشر، ضمن تائید مرگ مشکوک جواد روحی، معترض ۲۷ ساله بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، تائید کرد که نگرانی های جدی در مورد رفتار با جواد روحی ایجاد شده است.

این سازمان بین الملی مدافع حقوق بشر در ادامه نیز افزود:”جواد روحی، پس از دستگیری در جریان اعتراضات گسترده ای که در سپتامبر ۲۰۲۲ در ایران آغاز شد، به طرز وحشتناکی شکنجه شد و دو ماه بعد پس از یک محاکمه ناعادلانه محکوم شد.”

در تاریخ ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، روابط عمومی زندان شهرستان نوشهر از توابع استان مازندران، با انتشار بیانیه ای مبنی بر اینکه جواد روحی، سحرگاه، پس از (تشنج) به بیمارستان منتقل شده اما علیرغم دریافت کمکهای پزشکی درگذشت. در این بیانیه امده است که دادستانی در حال تحقیق درباره مرگ او است. وکیل روحی مرگ او را در یک توئیت تایید کرد و در ادامه هم یک فرد مطلع تائید کرد که نیروهای امنیتی دولت این خانواده را تحت فشار قرار داده اند تا مراسم خاکسپاری خصوصی را ترتیب دهند.

لازم به اشاره است، در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱، مصادف با ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، قاضی شعبه ۱ دادگاه انقلاب در شهر ساری مرکز استان مازندران، جواد روحی را پس از محاکمه ای به شدت ناعادلانه و در محاکه ای ۴۵ دقیقه ای از بابت اتهامات (محاربه)، (افساد فی الارض) و (ارتداد) به ۳ بار اعدام محکوم کرد. در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ مصادف با ۲۳ ماه مه ۲۰۲۳ میلادی، وکیل روحی گزارش داد که دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر موکلش را پذیرفته و حکم اعدام را لغو کرده و پرونده او را برای محاکمه مجدد ارجاع داده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر، به اطلاعاتی مبنی بر اینکه ماموران سپاه پاسداران، در مهر ماه ۱۴۰۱، جواد روحی را در جریان اعتراضات سراسری، بازداشت و بدون ارائه اطلاعات به خانواده اش به مدت بیش از ۴۰روز در سلول انفرادی نگه داشته اند.

یک منبع اگاه افزود:”اعضای سپاه پاسداران، جواد روحی را در مرحله بازجویی برای اخذ اعترافات اجباری به شدت مورد شکنجه قرار دادند و از جمله اینکه وی را در معرض دمای انجماد قرار دادند و تکه های یخ به مدت ۴۸ ساعت روی بیضه ها و سایر قسمت های بدنش قرار داده بودند.”

همچنین، بازجویان سپاه پاسداران، در ادامه شکنجه به جواد روحی وی را با باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، از جمله اینکه در حالی که جواد روحی به یک تیرک بسته شده بود کف پاهای وی را شلاق می زدند. گزارش شده است که او کنترل حرکات ارادی و تحرک خود را در یکی از پاهایش از دست داده بود و در نتیجه با اختلال گفتار هم مواجه شده بود و این در حالی بود که قاضی دادگاه انقلاب ساری، از توجه و بررسی به گزارش های شکنجه روحی و جسمی به جواد روحی امتناع کرد و به او اجازه دسترسی به وکیل انتخابی خود را در طول محاکمه نداد. او در نتیجه شکنجه در بازداشت دچار آسیب های جسمانی شدیدی شد و به مدت ۲۴ ساعت به بیمارستان منتقل شده بود.

سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد:”نقض حقوق دادرسی عادلانه و استانداردهای محاکمه عادلانه و همچنین شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان از ویژگی های سیستماتیک سرکوب دولت علیه اعتراضات ضد دولتی بوده است.”

همچنین، سازمان عفو بین الملل از ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی تا به امروز، حداقل ۷۲ مورد مرگ در زندان های ایران را ثبت کرده است. در ۴۶ مورد از این موارد، منابع آگاه گفتند که مرگ و میر ناشی از شکنجه یا سایر بدرفتاری ها توسط ماموران اطلاعاتی و امنیتی یا مقامات زندان است. مقامات ایرانی به طور مداوم از انجام تحقیقات شفاف در مورد مرگ و میر خودداری کرده اند و هیچ مقام رسمی را پاسخگو نکرده اند.

بر همین اساس، سازمان ملل متحد باید پیگیری هایی را در این خصوص انجام بدهد و در خصوص اعدام های فرا قانونی، خودسرانه و خلاصه خواستار (تحقیق کامل، سریع و بی طرفانه) در مورد تمام مرگ های مشکوک در بازداشت برای (تعیین علت، نحوه و زمان مرگ، فرد مسئول و هر الگو یا عملی است که ممکن است منجر به مرگ شود).

همچنین براساس اصول سازمان ملل متحد: “خانواده های متوفی و نمایندگان قانونی انها باید از هر گونه دادرسی و همچنین تمام اطلاعات مربوط به تحقیقات مطلع شوند و به انها دسترسی داشته باشند و حق ارائه شواهد دیگر را داشته باشند.”

سازمان دیده بان حقوق بشر در بخش پایانی بیانیه خود تاکید کرد:”هیئت مستقل حقیقت یاب بین المللی در جمهوری اسلامی ایران که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۲ برای تحقیق در مورد تمام موارد نقض حقوق بشر در ارتباط با اعتراضات تاسیس کرد، باید در مورد مرگ روحی در بازداشت تحقیق کند.”

تارا سپهری فر، محقق این سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر هم در خاتمه گفت: “کمیته حقیقت یاب سازمان ملل باید در مورد تمام شکنجه ها و مرگ های ناشی از اعتراضات در ایران تحقیق کند و متاسفانه پرونده جواد روحی تنها آخرین مورد است.”

لازم به اشاره است، سحرگاه پنجشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، جواد روحی، در پی افزایش فشارهای روحی و روانی در این زندان جان باخت. جواد روحی، پس از بازداشت در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و طی مراحل بازجویی ها در حالی که از حقوق اولیه یک متهم محروم بود توسط قاضی شعبه دادگاه انقلاب ساری به ۳ بار اعدام محکوم شده بود و حکم وی در شعبه ۹ دیوان عالی کشور نقض و این زندانی سیاسی در انتظار تشکل جلسه دادرسی بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید