بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت یک توریست سوئدی علیرغم گذشت ۵۰۰ روز از زمان دستگیری

یوهان فلودروس

وزارت اطلاعات، یک شهروند تبعه کشور سوئد را به نام یوهان فلودروس، بازداشت کرده است. این شهروند بازداشتی بیشتر از  ۵۰۰ روز است که توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲، روزنامه نیویورک تایمز از بازداشت یوهان فلودروس، شهروند تبعه کشور سوئد از حدود ۵۰۰ روز پیش در ایران و توسط نیروهای وزارت اطلاعات خبر داد.

همچنین، دولت سوئد، ضمن تائید خبر بازداشت یوهان فلودروس، تاریخ بازداشت وی را ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ و هنگام خروج از کشور، عنوان کرد اما به تاریخ دقیق این بازداشت اشاره ای نکرده است.

روزنامه نیویورک تایمز، در خبر منتشر شده خود نوشت:”یوهان فلودروس، یک شهروند سوئدی است که برای دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار می‌کرد و ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت است.”

فلودروس از سال ۲۰۱۹ به عنوان دستیار ایلوا یوهانسون ـ کمیسر اروپایی در امور مهاجرت فعالیت می کرد و در سال ۲۰۲۱، او به سرویس اقدام خارجی اروپا پیوست.

همچنین، وزارت اطلاعات، در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار اطلاعیه ای خبر بازداشت یک شهروند تبعه کشور سوئد را اعلام کرد و تشریح علت این بازداشت مدعی شد:”متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی قرار گرفته بود و پس از ورود به کشور کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور تا هنگام خروج از کشور، تحت نظر بوده است.”

وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده که فرد بازداشت شده سابقه سفر به کشور اسرائیل را در کارنامه سفرهای خود دارد.

لازم به اشاره است، پس از بازداشت و صدور حکم‌ حبس ابد برای حمید نوری توسط دادگاه عالی کشور سوئد، حکومت جمهوری اسلامی که از پیش‌تر هم‌ سابقه گروگانگیری داشته در صدد بازداشت شهروندان کشور سوئد در ایران برآمده است./ نیویورک تایمز،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید