“برای نجات پسرم کاری کنید… من را به جای او اعدام کنید”

استمدادنامه مادر «شهرام احمدی» به دنبال ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ فرزندش ﻭ انتقال آن ﺑﻪ دایره اجرای احکام

«قدم‌خیر فرامرزی» مادر «شهرام احمدی» ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ محبوس در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج، در نامه‌ای برای نجات فرزندش از حکم اعدام درخواست کمک کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، درخواست مادر این زندانی عقیدتی کُرد که پیش‌تر فرزند دیگرش نیز به نام «بهرام احمدی» اعدام شده بود، پس از آن صورت گرفته که حکم اعدام «شهرام احمدی» از سوی دیوان عالی کشور تایید و به دایره ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ارسال شده است.

ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ این زندانی عقیدتی پیش‌تر بارها برای “برگزاری ﺩﺍﺩﮔﺎﻫﯽ ﻋﺎﺩﻻﻧﻪ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﻭﮐﯿﻞ ﻣﺴﺘﻘﻞ” درخواست کمک کرده بودند.

«شهرام احمدی» فرزند «شریف»، متولد ۱۳۶۵ و اهل سنندج است. این زندانی محکوم به اعدام، در ۸ آذرماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۲۴ ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی، تحت شکنجه‌های روحی- روانی و جسمی شدید ﻭ بازجویی‌های پی‌درپی ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ «سنندج» و «زنجان» ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ .

او سپس به بند ۳۵۰ زندان «اوین» و سپس به زندان «رجایی شهر کرج» منتقل شد. او سابقه بازداشت در زندان‌های «سنندج»، «رجایی شهر»، «زنجان» و «اوین» را در دوران حبس خود دارد.

یک منبع مطلع درباره بازداشت این زندانی عقیدتی گفته: “او به اتهام انجام فعالیت‌های مذهبی در مسجد محل سکونت خود، در حدود ساعت ۱۰ شب و در راه بازگشت به خانه بدون هشدار قبلی، مورد تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفت که با اصابت چند گلوله به پشت او و همچنین شکستگی بینی ناشی از ضرب و شتم، عازم بیمارستان گردید که متاسفانه در هنگام بیهوشی دکتر معالج یک کلیه و مقداری از روده‌اش را نیز برداشته بود.”

«شهرام احمدی» ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﻬﺮﻣﺎﻩ ١٣٩١، از سوی ﺷﻌﺒﻪ ٢٨ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ریاست ﻗﺎﺿﯽ «ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻘﻴﺴﻪ» ﺩﺭ دادگاهی ﭘﻨﺞ ﺩﻗﯿﻘﻪ‌ﺍی ﻭ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻭﻛﻴﻞ ﺗﺴﺨﻴﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ‌های “محاربه”، “اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس‌های اعتقادی و سیاسی”، “توزیع کتب و سی‌دی‌های دینی”، “در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس‌های اعتقادی و سیاسی” و “تامین هزینه‌های مصرفی در امور تبلیغات مذهبی” ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺷﺪ .

حکم صادره ﺩﺭ ﻣﺮﺩﺍﺩﻣﺎﻩ ۱۳۹۴، ﺩﺭ ﺩﯾﻮﺍﻥ عالی کشور ﻧﻘﺾ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻌﺒﻪ ۲۸ دادگاه انقلاب ﺑازﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺿﯽ «ﻣﻘﯿﺴﻪ» دیگربار برای این زندانی عقیدتی ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺻﺎﺩﺭ ﻭ در نهایت این حکم نیز از سوی ﺩﯾﻮﺍﻥ ﻋﺎﻟﯽ کشور تایید شد.

گفته شده “ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ به شدت ﺁﺳﻴﺐ ﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﻐﺰﯼ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺎﺩﺭ ﺷﻬﺮﺍﻡ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺧﺒﺮ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﭘﺴﺮ ﮐﻮﭼﮏ ﺧﻮﺩ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﭘﺴﺮ ﺩﻭﻣﺶ، ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﻓﻠﺞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.”

همچنین «بهرام احمدی» برادر کوچک «شهرام احمدی» که در زمان بازداشت کمتر از ۱۸ سال سن داشت، در سال ۱۳۸۸در سنندج بازداشت و در ۷ دی‌ماه ۱۳۹۰، در زندان «قزل‌حصار کرج» به همراه ۵ زندانی اهل‌ سنت به نام‌هاى «اصغر رحیمی»، «کیوان زندکریمی»، «بهنام رحیمی»، «محمد ظاهر بهمنی» و «هوشیار محمدی» اعدام شد.

«ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ» هم‌اکنون ﺩﺭ بند ۴ ﺯﻧﺪﺍﻥ «ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﮐﺮﺝ» ﺍﺳﺖ. گفته شده “ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻣﻼﻗﺎﺕ این زندانی با ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﺍﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﺪﻩ است.”

خانواده این زندانى عقیدتی ساکن «سنندج» هستند و به دلیل دوری مسافت، عملا امکان ملاقات‌هاى هفتگى نیز از آنها سلب شده است و «شهرام احمدى» در ۶ سال اخیر، جز موارد معدودی، از ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده است.

ﺍﯾﻦ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ اهل سنت کُرد، ﺍﺯ سنگ کلیه و ﻋﻔﻮﻧﺖ گوارشی در ناحیه ﻛﻠﻴﻪ ﻭ ﺭﻭﺩﻩ (به دلیل اصابت گلوله در زمان بازداشت) و درد و افت شدید شنوایی از ناحیه گوش راست ﺭﻧﺞ ﻣﯽ‌ﺑﺮﺩ. او به دلیل نبود رسیدگی پزشکی و درمان مناسب، بیشتر اوقات بیمار، دچار تب ﻭ ﺩﺭﺩ ﺷﺪﻳﺪ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ است.

گفته می‌شود بیشتر زندانیان عقیدتی اهل سنت در بازداشتگاه‌های اطلاعات و در زندان‌های شهرستان‌ها نگهداری می‌شوند. با وجود بیش از ۲۰۰ زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد در زندان‌های ایران، کماکان زندان «رجایی شهر کرج» با ۸۰ زندانی، بیشترین تعداد زندانیان اعدامی از فعالان اهل سنت را در خود جای داده است.

این زندانیان از حقوق اولیه و معمول دیگر گروه‌های زندانی، محروم بوده و با توجه به باورهای مذهبی و عقیدتی خاصی که دارند، موارد متعدد جلوگیری از انجام اعمال و فرایض دینی درباره آن‌ها گزارش شده است.

زندانیان عقیدتی بیشتر در زندان‌های «کرج، تهران، سنندج، همدان، کرمانشاه، ارومیه، سقز، مهاباد و مریوان» دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

تعداد زیادی از زندانیان عقیدتی، به اتهام “عضویت در گروه‌های مذهبی”، ماه‌ها در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات مورد بازجویی‌های طولانی قرار گرفته‌اند. برخی از متهمان می‌گویند: «ما تنها از فعالان اهل سنت کُرد هستیم و هیچ‌گاه در هیچ‌یک از گروه‌های تندرو عضویت و مشارکتی نداشته‌ایم.»

گفته می‌شود بیشتر اعدامی‌های اهل سنت، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه»، به اتهام‌های “محاربه، اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در گروه‌های سلفی و مشارکت در ترور” در دادگاه‌های ۵ و ۱۰ دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.

احکام اعدام زندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد بر مبنای اتهامات وارده اداره اطلاعات به آن‌ها بوده و تنها با اتکا به اعتراف‌های زیر شکنجه، صادر شده است. این پرونده‌ها بدون وکیل مدافع اختیاری قضاوت شده است.

نسخه کامل نامه «قدم‌خیر فرامرزی» مادر «شهرام احمدی» در اختیار «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» قرار گرفته که در پی می‌خوانید.

ضمن عرض احترام؛

دومین پسرم را می‌خواهند بکشند. شهرام من هنوز سی ساله نشده. هفت سال است که زندانی است. بیشتر دوران زندانش انفرادی بوده. حالا حکم اعدام او را به خاطر فعالیت‌های مذهبی در مسجد به دایره احکام داده‌اند. از این مادر فلج چه کاری برمی‌آید؟ برادرش بهرام را هم اعدام کردند.

مگر یک مادر چه قد می‌تواند زجر بکشد؟ شب و روز به درگاه خداوند عالم ضجه می‌زنم که زودتر مرگ را روزی‌ام کند، ما که سنی هستیم و صدایمان به جایی نمی‌رسد.

مگر این کلام سیدالشهدا نیست که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید؟ برای نجات پسرم کاری کنید. من که عمر خودم را کرده‌ام، چند سالی است که فلج‌ام، حتی نمی‌توانم برای دیدن روی پسرم به تهران بروم، من را به جای او اعدام کنید، همه را خلاص کنید! مرگ به این زندگی که برای من ساخته‌اید شرف دارد.

شهرام من هنوز سی سال ندارد. به چه گناهی این‌چنین راحت فرزندان ما را می‌کُشید؟ به خدای احد و واحد باید روزی جواب این خون‌های بی‌گناه را بدهید!

قدم‌خیر فرامرزی مادر شهرام احمدی

آبان‌ماه ۱۳۹۴

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید