مرگ یک شهروند ایرانی_آمریکایی در زندان اوین

زندان اوین

رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی مرگ فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی محبوس در زندان اوین که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را دارد تایید کردند. او به دلیل عدم دسترسی به خدمات پزشکی مناسب جان خود را از دست داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی محبوس در زندان اوین که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را داشت، به دلیل عدم دسترسی به خدمات پزشکی مناسب جان خود را از دست داد.

در حالی که ادعا شده مرگ این زندانی در پی عدم رسیدگی پزشکی مناسب و تعلل مسئولان زندان در اعزام وی به بیمارستان، رخ داده، تاکنون اطلاع دقیقی از جزییات و دلیل اصلی مرگ مشکوک این زندانی در دست نیست.

وی در پی تشدید علائم بیماری، شامگاه جمعه سی و یکم شهریورماه به بهداری زندان منتقل و پس از مدتی کوتاه بدون رسیدگی پزشکی مناسب به بند عمومی زندان بازگردانده شد.

این شهروند شصت و سه ساله دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در زندان اوین تا پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت اقتصادی داشت.

او که ساکن لس آنجلس در آمریکا بود در زمان حضور در ایران در اسفند ۱۴۰۰ با شکایت “ستاد اجرایی فرمان خمینی”، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

وی پس از تحمل حدود سه ماه سلول انفرادی، با پایان بازجویی ها از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی نوشته اند: «زندانی فرامرز جاویدزاد به اتهام مشارکت در انتقال مال غیر، مشارکت در تشکیل شبکه جعل و کلاهبرداری، انتقال سه فقره مال غیر در حال تحمل کیفر در ندامتگاه اوین بود.

باوجود اینکه در مطلب کذب منتشر شده عنوان شده عدم اعزام و رسیدگی پزشکی باعث فوت زندانی شده است، نامبرده در مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش پنج نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است همچنین برابر اطلاعات موجود در اسناد و پرونده پزشکی، زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته که با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید