تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از سنوشت سه فعال حقوق زنان در گیلان

 زهره دادرس، فروغ سمیع نیا و سارا جهانی

زهره دادرس، فروغ سمیع نیا و سارا جهانی، سه تن از فعالان مدنی، و حقوق زنان ساکن استان گیلان، محبوس در زندان لاکان رشت، علیرغم اتمام بازجویی ها در بلاتکلیفی به سر می برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بیش از ۴۰ روز از است که از بازداشت زهره دادرس، فروغ سمیع نیا و سارا جهانی گذشته و آخرین جلسه بازپرسی آنها هم برگزار شده و بازپرس قرار قضایی پرونده آنها را به ۳ فقره وثیقه به میزان ۵۰۰ میلیون تومان برای هر نفر، تبدیل کرد اما در پی ممانعت اداره کل اطلاعات استان گیلان، بعنوان ضابط امنیتی پرونده به این بهانه که (ابهاماتی در پرونده باقی مانده) و (عدم نهایی‌سازی و ارسال گزارش کار از سوی آن اداره کل) از قبول وثیقه برای آزادی امتناع شده است.”

بر اساس این گزارش، با مراجعه و پیگیری خانواده‌ها و مطابق با صحبت‌های بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب رشت، دلیل این تداوم بازداشت، عدم نهایی‌سازی و ارسال گزارش کار از سوی وزارت اطلاعات بوده است.

این در حالی است که از تاریخ ۲۵ شهریورماه ١۴٠٢، قرار بازداشت یک‌ماهه‌ی این سه فعال حقوق زنان، به اتمام رسیده است و علیرغم حضور آنان در بندهای مختلف زندان لاکان رشت، هنوز قرار بازداشت ماه دوم برای آنان صادر نشده و یازده روز گذشته را بدون تمدید قرار، در وضعیت بلاتکلیفی مضاعفی به ‌سر می‌برند.

روز دوشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۲، خانواده‌های فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس با مراجعه به دادسرای عمومی و‌ انقلاب رشت، خواهان آزادی و روند تودیع وثیقه‌ی فرزندان خود بودند که عدم ارسال گزارش کار از سوی وزارت اطلاعات را دلیل تداوم بازداشت آنها اعلام کردند.

لازم به ذکر است، در تاریخ ٢۵ مردادماه ١۴٠٢، دستکم سیزده شهروند با اسامی مهسا بصیرتوانا، زهرا دادرس، زهره دادرس، متین یزدانی، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان، نگین رضایی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش‌سیرت، هومن طاهری، سارا جهانی در گیلان بازداشت شده بودند. از میان این افراد واحده خوش‌سیرت و نگین رضایی روز پنجشنبه دوم شهریورماه و روز شنبه چهارم شهریورماه، شیوا شاه‌سیاه و در اوایل شهریورماه، مهسا بصیرتوانا با تودیع وثیقه، روز یکشنبه ٢۶ شهریورماه ١۴٠٢، هومن طاهری با قرار کفالت و جلوه جواهری، متین یزدانی و زهرا دادرس با قرار وثیقه آزاد شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید