عفو بین‌الملل: تحقیقات مستقل درباره آرمیتا گراوند مورد نیاز است

عفو بین‌الملل

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به وضعیت آرمیتا گراوند نوشت: 

جامعه جهانی باید از مقامات ایرانی بخواهد که به هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل و دیگر ناظران مستقل برای بررسی شرایط بستری شدن آرمیتا گراوند ۱۶ ساله در بیمارستان که پس از بیهوش شدن در قطار متروی تهران به کما رفت شد، وارد کشور شوند. 

او توسط یکی از مجریان قوانین حجاب اجباری ایران مورد حمله قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون در کما به سر می‌برد، در این میان شواهد فزاینده‌ای مبنی بر پنهان‌کاری توسط مقامات وجود دارد. 

در روزهای پس از بستری شدن او در بیمارستان، مقامات ایرانی روزنامه نگاری را که در حال تحقیق در مورد این حادثه بود دستگیر کردند و ویدئوهای تبلیغاتی را در رسانه‌های دولتی پخش کردند که در آن والدین و دوستان آرمیتا گراوند با اضطرابی آشکار و اکراه این روایت دولتی را تکرار می کردند که او به دلیل فشار خون پایین افتاده است. 

در تلاشی بیشتر برای پنهان کردن حقیقت، مقامات همچنین فیلم دوربین مدار بسته ویرایش شده را منتشر کردند.  

دایانا الطحاوی، معاون مدیر منطقه ای عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: مقامات ایرانی در حال راه اندازی یک کمپین هماهنگ انکار و تحریف برای سرپوش گذاشتن بر حقیقت در مورد شرایطی هستند که منجر به سقوط آرمیتا گراوند شد، که به طرز وحشتناکی یادآور روایت‌های جعلی و توضیحات غیرقابل قبول آنها از بستری شدن مهسا ژینا امینی در بیمارستان بیش از یک سال پیش است. 

با توجه به فقدان چشم‌انداز تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل در داخل، جامعه بین‌المللی باید مقامات ایرانی را تحت فشار قرار دهد تا اجازه دسترسی به هیأت‌های حقیقت یاب سازمان ملل و دیگر ناظران مستقل را بدهند تا حقیقت را در مورد آنچه منجر به بستری شدن در بیمارستان در شرایط وخیم هنوز کشف کنند. 

جامعه جهانی همچنین باید بخواهد که بستگان، دوستان و روزنامه‌نگاران جویای حقیقت آرمیتا از انتقام و آزار و اذیت محافظت شوند. 

آرمیتا گراوند در نهم مهر ماه پس از بیهوش شدن در قطار در ایستگاه مترو تهران در کما فرورفت و در بیمارستان فجر بستری شد.

به گفته منابع آگاه، نیروهای امنیتی با حضور گسترده در ورودی بیمارستان، از مراجعه مردم جلوگیری کرده و حتی افراد را از فیلمبرداری از گوشی خود منع کرده اند.  

این منابع گزارش دادند که مقامات در چندین نوبت به والدین وی اجازه ورود به بیمارستان را دادند، اما با محدودیت هایی، آنها را محدود به ملاقات کوتاه با او کردند. 

روزنامه شرق روز بعد گزارش داد که مریم لطفی روزنامه‌نگار پس از مراجعه به بیمارستان فجر برای تحقیق بازداشت شده است. مریم لطفی در همان روز با قرار وثیقه آزاد شد. 

روز گذشته روزنامه گاردین به نقل از یک شاهد عینی گفت که اندکی پس از ورود آرمیتا گراوند به واگن قطار، یک مامور زنی که حجاب اجباری را در مترو اعمال می‌کرد «بر سر آرمیتا گراوند فریاد زد و از او پرسید که چرا او روسری ندارد». 

به نقل از گاردین، این شاهد عینی افزود: «آرمیتا سپس به او گفت که آیا من از تو می‌خواهم روسری خود را بردارید؟ چرا از من می‌خواهی روسری بپوشم؟ سپس مشاجره آنها به خشونت کشیده شد. مجری حجاب شروع به حمله فیزیکی به آرمیتا کرد و او را به شدت هل داد. 

رسانه های دولتی ایران به سرعت به این گزارش‌ها واکنش نشان دادند و سقوط آرمیتا گراوند را به “افت فشار خون” نسبت دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید