استان خوزستان؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهام عباس و محسن دریس

عباس دریس و محسن دریس

جلسه رسیدگی به اتهام عباس دریس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، روز یکشنبه سی ام مهرماه در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خوزستان برگزار خواهد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، تعیین شد.

فرشته تابانیان وکیل مدافع این دو برادر با  اعلام این خبر در صفحه ی شخصی خود نوشت: “جلسه رسیدگی به اتهام قتل عمد علیه عباس دریس و معاونت در قتل عمد علیه محسن دریس در تاریخ سی ام مهرماه، در شعبه سوم کیفری یک استان خوزستان برگزار خواهد شد. ما قبلا رضایت خانواده شهید صیادی را کسب کرده ایم. همچنین پاسخ استیذان معاون قوه قضاییه در رابطه با دیه مثبت است.”

پیش‌تر درخواست اعاده دادرسی پرونده عباس دریس در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت و دستور توقف اجرای حکم نیز صادر شده بود.

اواسط تیرماه سال جاری، خانم تابانیان، از تایید حکم اعدام عباس دریس در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور از بابت اتهام محاربه بدون توجه به ایرادات خبر داده بود.

عباس دریس که در زندان سپیدار اهواز  محبوس است، پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر، از بابت اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. در همان مرحله محسن دریس، برادر و دیگر هم پرونده ای وی، از اتهامات انتسابی تبرئه شدند.

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این دو برادر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، با ریاست قاضی سیدمهران مهمان نواز بنا به دلایل امنیتی در زندان ماهشهر برگزار شده بود. دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برادران دریس در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد. اتهام عباس دریس در این بخش از پرونده “محاربه و قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشنیکف و اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه جنگی کلاش” و اتهام محسن دریس “محاربه و قدرت نمایی با سلاح جنگی کلاش، اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی کلاش” عنوان شد.

محسن و عباس دریس در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ توسط ماموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس بازداشت شدند. عباس دریس ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸، شهرک چمران، هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده های شهرک چمران را انکار کرد. پس از صدور قرار بازداشت موقت ۲ ماهه توسط بازپرس، آقای دریس “در اختیار سازمان اطلاعات سپاه” قرار داده شد. پس از بازجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه آقای دریس به تیراندازی با سلاح کلاشنیکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. وی مجددا در جریان اخذ آخرین دفاع در این شعبه بازپرسی منکر دخالت در تیراندازی به سروان رضا صیادی (از ماموران فراجا) شد. کیفرخواست این شهروندان نهایتا در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۹ توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر به ریاست قاضی سیدماجد هاشمیان پور صادر و در تاریح ۲۹ آذرماه به تایید سیدلطیف موسوی سرشت، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر رسید.

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲، فرزند معتوگ، پدر سه فرزند ۱۴، ۱۶ و ۹ ساله است. آقای دریس اصالتا اهل شهرستان آبادان است که بعدها به دلیل جنگ به چمران واقع در بندر ماهشهر مهاجرت کردند. محسن دریس نیز فرزند معتوگ، متولد ۱۳۷۱ و پدر یک کودک ۶ ساله است.

گفتنی است در دیماه ۹۸ ویدئویی منتسب به اعترافات متهمان بازداشت شده در خصوص تیراندازی و قتل سروان رضا صیادی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید