بیانیه جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان

مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به «محاصره هفتگی مصلا، مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان» و «بازداشت گسترده مردم» اعلام و این اقدامات را محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان در این بیانیه همچنین «ورود غیرقانونی به مجتمع مسکونی اساتید دارالعلوم زاهدان»، «مجروح‌کردن تعداد زیادی از نمازگزاران» و «بازداشت فله‌ای جوانان و طلاب» را که دیروز (28 مهر 1402) توسط مأموران نظامی و امنیتی صورت گرفته است، محکوم کرده و با «تحریک‌آمیز» دانستن این اقدامات، خواستار «برخورد شدید با مأموران خاطی و خودسر» شد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً» [النساء: 148]

«بیش از یک سال از حادثۀ تلخ و خونبار جمعه خونین زاهدان که مقصران اصلی این حادثه برخی از مسئولان و مأموران بودند، می‌گذرد. علی‌رغم اذعان مسئولان مرکز کشور بر بی‌گناهی کسانی که در این فاجعه کشته و مجروح شده‌اند، آنگونه که انتظار می‌رفت تا این لحظه نه‌تنها محاکمه‌ای عادلانه که سبب تسکین و تسلی خانواده‌های شهدا و مجروحان و عموم مردم مظلوم بشود صورت نگرفته است، بلکه بالعکس بسیاری از مردم و جوانانی که در رابطه با این موضوع مطالبه‌گری و اعتراض دارند ماه‌هاست در بازداشت به‌سر می‌برند.

احساس می‌شود آمران و عاملان جمعه خونین زاهدان تلاش دارند با تحریکات و خلق مسائل و مشکلات جدید، آن قضیه و ستم تاریخی بر مردم این شهر به فراموشی برود. یکی از این برنامه‌ها و نقشه‌های تحریک‌آمیز آنان محاصره هفتگی مصلا و مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان و مانور موتوری و ماشینی و تفتیش بدنی نمازگزاران است که به بهانۀ پایان‌دادن به راهپیمایی اعتراضی مردم انجام می‌دهند؛ درحالی‌که پیش از این مردم زاهدان هر هفته بعد از نماز جمعه (به‌جز سالگرد حادثه جمعه خونین) به احترام تاکیدات شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با آرامش و متانت به خانه‌هایشان برگشته‌اند و هیچ مشکلی پیش نیامده است، اما گویا افرادی که منافع‌شان در ایجاد التهاب و اغتشاش بوده و از همین راه نان می‌خورند، این آرامش و امنیت را نمی‌پسندند.

مأموران نظامی و امنیتی روز جمعه (28 مهر 1402) نیز با محاصرۀ قبلی مصلا و مسجد مکی و دارالعلوم زاهدان، بعد از نماز جمعه به یکباره بر نمازگزارانی که با دلی اندوهگین به‌خاطر اوضاع مردم مظلوم غزه و پلمب نمازخانه مرکزی اهل‌سنت در تهران در حال بازگشت به منازل‌شان بوده‌اند یورش برده و تعداد زیادی از آنان را زخمی و صدها نفر ازجمله تعدادی از طلاب را که در حال بازگشت به حوزه بودند، نیز با خشونت و ضرب‌و‌جرح به‌صورت فله‌ای بازداشت کردند. ماموران امنیتی همچنین در این روز بر خلاف قانون و بدون ارائه مجوز قانونی وارد مجتمع مسکونی اساتید دارالعلوم زاهدان شده و اقدام به بازرسی منازل کرده‌اند و چند تن از اساتید دارالعلوم زاهدان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و یکی از آنها را بازداشت کرده‌اند.

ما جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان این حریم‌شکنی‌ها و ظلم آشکار را به شدت محکوم کرده و نسبت به تبعات اقدامات تحریک‌آمیز مأموران خودسر هشدار می‌دهیم و از مسئولان و تمام کسانی که دلسوز استان و کشور و خواهان امنیت و عدالت هستند می‌خواهیم با  مأموران خاطی به شدت برخورد شود و اجازه ندهند بی‌تدبیری‌های این افراد سودجو وحدت و امنیت استان را تهدید کند.

قابل ذکر است بدنبال اعتراضات مسالمت آمیز مردم زاهدان نیروهای نظامی و امنیتی بصورت برنامه ریزی شده به سمت مردم یورش برده به طوری که شمار بازداشت شدگان بیش از ۵۰۰ نفر عنوان شده که ده ها نفر از آنان مجروح و کودک بوده اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید