بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره حکم دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از عدم توجه به رایزنی‌ها و توضیحات در خصوص پرونده دو روزنامه‌نگار بازداشتی شرق و هم‌میهن، نسبت به صدور رأی محکومیت به زندان این روزنامه‌نگاران در دادگاه بدوی واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش‌ها، روز یکشنبه سی‌ام مهرماه این تشکل صنفی در بیانیه خود نوشت: صدور احکام سنگین برای روزنامه‌نگارانی که با اطلاع مدیران مسئول و سردبیران‌شان اخبار مربوط به درگذشت خانم مهسا امینی و وقایع پس از آن را اطلاع‌رسانی کرده بودند، نشان‌دهنده وضعیت دشوار فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در ایران است. لازم به یادآوری است که اتفاقات پیش آمده برای مرحوم مهسا امینی و حوادث تلخ پس از آن ناشی از سیاست اشتباه گشت ارشاد بود که کشور بابت آن متحمل هزینه‌های گزاف شد. چرا خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید به علت سیاست‌های اشتباه گشت ارشاد تنبیه شوند؟

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنین در ادامه بیانیه خود آورده است: احکام این دو روزنامه‌نگار با استناد به اتهاماتی چون ارتباط با دولت متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام صادر شده است. بسیاری از حقوقدانان در طول ماه‌های گذشته در نوشته‌ها و گفته‌هایشان استفاده از این عناوین اتهامی را برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی از نظر موازین حقوقی نامتناسب ارزیابی کرده و آن را محل اشکال دانسته‌اند. روشن است که دستگیری این دو نفر پس از انتشار گزارش‌های مربوط به حوادث سال گذشته رخ داد و اگر قرار بود همکاران ما به اتهاماتی که در این احکام عنوان شده مجرم شناخته شوند، می‌بایست در زمان وقوع جرم دستگیر می‌شدند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در پایان بیانیه خود ضمن ابراز امیدواری از تغییر رای محکومیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی در دادگاه تجدید نظر، خواستار آزادی آن‌ها شد.

روز گذشته رای بدوی دادگاه انقلاب تهران علیه دو روزنامه‌نگار بازداشتی پس از یک سال از سوی شعبه ۱۵ این دادگاه صادر شد.

براساس رای صادره الهه محمدی روزنامه‌نگار هم‌میهن با اتهام انتسابی همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل شش سال حبس اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

همچنین نیلوفر حامدی دیگر روزنامه‌نگار بازداشتی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید