اعدام یک زندانی در کرمان

حیات الله عیدوزهی

حکم یک زندانی بلوچ به‌نام حیات الله عیدوزهی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در زندان کرمان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهار شنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک مرد بلوچ در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد.

این زندانی که هویتش حیات الله عیدوزهی (براهویی)، ۳۰ ساله و اهل زاهدان اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «حیات الله در سال ۱۳۹۷ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در کرمان بازداشت شده در حالی که موادی از وی کشف نشده بود و در دادگاه اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده بود از دادگاه انقلاب برای وی حکم اعدام صادر و روز گذشته آخرین دیدار با خانواده را انجام داده و سحرگاه امروز حکم اعدام به اجرا در امد».

اعدام این زندانی بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید