پس از انتظاری ۱۰ ساله: سازمان ملل به تعهدات خود عمل کند/ در آستانه اخراج و دیپورت از ترکیه هستم!

رحیم (شهرام) الیاسی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نامه ارسالی از زندانی سیاسی سابق، و پناهنده رحیم الیاسی (شهرام الیاسی)، متن کامل این نامه که در اختیار گزارشگر ما قرار گرفته است در ادامه می آید:

من رحیم (شهرام) الیاسی، پناهجوی و روزنامه نگار مستقل ساکن در ترکیه هستم. پس از ۱۰ سال انتظار کشیدن برای انتقال به کشور امن سوم و تحمل شرایط بحرانی پناهجویی در ترکیه، به همراه همسرم و دو دخترم، در آستانه اخراج از ترکیه و دیپورت به ایران قرار گرفته‌ایم.

سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان این سازمان، مسئول قطعی و نهایی حفاظت از حقوق من و اعضای خانواده‌ام به عنوان پناهنده سیاسی است. اکنون که نزدیک ۱۰ سال از انتظار جان‌فرسای ما در ترکیه گذشته است، با شرایط مبهم، پیچیده و خطرناکی روبه‌رو شده‌ایم. اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Başkanlığı) روز ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۱ آبان ۱۴۰۲)، به من اعلام کرده؛ پاسخ این اداره در رابطه با مصاحبه پذیرش پناهندگی ما منفی است!

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، به صورت عملی پرونده‌های پناهندگان را به اداره مهاجرت و پلیس ترکیه سپرده و ما پناهجویان ایرانی باید در نوبت مصاحبه قرار بگیریم. من و خانواده‌ام در مجموع شش بار با دفترهای مختلف اداره مهاجرت مصاحبه کرده‌ایم. آنها غیرمنصفانه و بدون اظهار دلیل و براساس هیچ شواهد یا مدارک قانونی، اقدام به بستن پرونده پناهندگی ما می‌کنند و در زمان بسیار کمی اقدام به دیپورت و اخراج پناهجویان می‌کنند.

این در حالی است که من از سال ۲۰۱۵ که به عنوان پناهنده از طرف سازمان ملل شناخته شدم، در نوبت ارسال پرونده به مرحله کشوری بوده‌ام؛ تا این که در حدود یک سال پیش در تماسی تلفنی از طرف بخش کشوری سازمان ملل، مصاحبه مقدماتی شدم و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتم. انتظار کشیدم و اکنون اداره مهاجرت ترکیه با اعلام این پاسخ منفی، به من ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ فرصت قانونی داده تا به پاسخ آنها اعتراض کنم.

من و همسرم و دو دخترم، به این ۱۰ سال انتظار غیرقانونی اعتراض داریم. کسی در اداره مهاجرت ترکیه یا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به انتقاد و شکایت و وضعیت بحرانی ما رسیدگی نمی‌کند. این کار سازمان ملل، غیرقانونی و با تعهدات و ماموریت‌های بین‌‎المللی و جهان‌شمول آن برای حمایت از پناهندگان در تناقض است.

تغییر رویکرد دولت حاکم در ترکیه، محدودیت کشورهای پناهنده‌پذیر، و بی‌توجهی سازمان‌های حافظ حقوق بشر همچون یو.ان.اچ.سی.آر به خواست طبیعی و حق قانونی پناهجویان، ما را در آستانه شرایط بسیار خطرناکی قرار داده است.

پس از انتظار ۱۰ ساله برای سفر به کشور امن سوم‌، در آستانه بازداشت از طرف پلیس و اخراج توسط اداره مهاجرت ترکیه قرار گرفته‌ایم. من و خانواده‌ام در صورت دیپورت به ایران با خطر پیگرد، بازداشت، شکنجه و مجازات غیرانسانی و صدور حکم غیرقانونی قرار خواهیم گرفت.

من شهرام الیاسی (رحیم الیاسی) به عنوان زندانی سابق و روزنامه نگار مستقل و پس از تحمل ۶ سال حبس در ایران، به عنوان گزارش‌گر و مدافع حقوق بشر در دو سازمان دیدبان و گزارشگر حقوق بشر، به دفاع و حفاظت از حقوق بشر شهروندان ایرانی مشغول هستم.

همسرم لیلا راوند نیز از جمله مدافعان حقوق بشر در حوزه زنان و پناهندگان فعالیت می‌کند.

ما از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اداره مهاجرت ترکیه، فرجام‌خواهی خواهیم کرد و از نهادهای بین‌المللی دیدبان و گزارشگر حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های غیرانتفاعی پشتیبان پناهندگان و پناهجویان، شخصیت‌ها و چهره‌های سرشناس، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مستقل، فعالان مدنی و سیاسی و فعالان رسانه‌ای پرمخاطب تقاضا داریم که هرچه در توان دارند برای اطلاع‌رسانی، امدادرسانی، از انتقال خانواده‌ ما به کشور امن سوم و در نهایت نجات ما از این وضعیت پیچیده و دشوار انجام دهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید