آزادی موقت احسان محمدی، کودک ١٦ سالە پس از یک سال بازداشت

احسان محمدی

احسان محمدی، کودک ١٦ سالە اهل اشنویە و از بازداشت‌شدگان خیزش اعتراضی زن، زندگی، آزادی پس از یک سال بازداشت با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهار شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲، احسان محمدی، کودک ١٦ سالە اشنویەای و از بازداشت‌شدگان خیزش اعتراضی زن، زندگی، آزادی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد.

به‌ گفته یک منبع مطلع، این دانش‌آموز ۱٦ ساله درحالی بیش از یک سال در بازداشت نگهداری شده که از تحصیل محروم بوده و آرزویش “رزمی کارشدن و رسیدن به تیم ملی” بوده است.

روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، این زندانی سیاسی ١٦ سالە از سوی شعبە سوم دادگاە انقلاب ارومیە با اتهامات اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در اعتراضات، تحریق و تخریب اموال عمومی “در حکم محاربە” متهم شدە و بە دلیل سن زیر ١٨ سال پروندە او بە دادگاە کیفری یک ویژە جرائم نوجوانان ارجاع دادە شدە بود.

روز ٣ شهریور ١٤٠٢، اریک مارکوارد، عضو پارلمان اروپا کفالت سیاسی احسان محمدی را برعهده گرفت. آقای مارکوارد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است؛ من کفالت احسان را بر عهده گرفته‌ام. او ۱٦ ساله است و با اتهام “محاربه” روبەرو بوده که امکان داشته به اعدام محکوم شود و در گذشته افراد زیر سن قانونی چندین بار در ایران به اعدام محکوم و اعدام شده‌اند.

احسان محمدی روز بیست و یکم مهرماه ١٤٠١ بە ادارە اطلاعات اشنویە احضار و بازداشت شدە بود. او پس از مدتی جهت بازجویی بە ارومیه منتقل و در دوران بازجویی مورد شکنجە قرار گرفتە است.

طی مدت بازداشت احسان محمدی در کانون اصلاح و تربیت ارومیە نگهداری می‌شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید