اعدام زرخاتون مزارزهی در کرمان

اعدام

حکم یک زن بلوچ به‌نام زرخاتون مزارزهی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهار شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زن بلوچ در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد.

این زندانی که هویتش زرخاتون مزارزهی، ۴۶ ساله و اهل سراوان اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

براساس این گزارش، زرخاتون مزارزهی مادر یک دختر بود و همسرش پیش از این فوت کرده و سرپرست خانوار بوده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «خانم مزارزهی در ۹ دی ماه ۱۳۹۶ در ایست بازرسی «قلعه زنگی» راین استان کرمان در حالی که قصد عزیمت به شیراز را داشته سوار بر اتوبوس توسط نیروهای مستقر در ایست بازرسی به اتهامات مرتبط به مواد مخدر، حمل مواد مشکوفه داخل اتوبوس در این ایست بازرسی بازداشت شده که وی بارها این اتهام رد کرده است».

این منبع در ادامه گفت: «خانم مزارزهی در اظهارات خود در دادگاه عنوان کرده مواد کشف شده متعلق به ایشان نبوده است اما دادگاه بدون توجه به دفاعیات ایشان وی را به اعدام محکوم کرده است».

وی در پایان بیان داشت: «با توجه به عدم تمکن مالی برای گرفتن وکیل مجرب و دفاع موثر از ادعای بی گناهی خود نهایتا در چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰، محکوم به اعدام از شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان شده است».

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

ایران با اعدام دست کم ۱۶ زن در سال ۲۰۲۲، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است. این شانزدهمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۳ به ثبت میرسد. همچنین از سال ۲۰۱۰ نیز اعدام ۲۰۴ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید