زخمی شدن سه کولبر در مناطق مرزی بانه

حمیدرضا حافظی، دیاکو رمضانی و صلاح کریمی

سه کولبر به‌نام‌های حمیدرضا حافظی و دیاکو رمضانی اهل سقز و صلاح کریمی اهل سنندج  در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی بانه زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای چهارشنبه ۲۴، پنج‌شنبه ۲۵ و جمعه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲، به ترتیب دیاکو رمضانی ۲۵ ساله، صلاح کریمی، ۳۰ ساله، متاهل و دارای یک فرزندهفت ساله و حمیدرضا حافظی، ۱۸ ساله و اهل سقز در مناطق مرزی هه‌نگه‌ژال بانه زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، صلاح کریمی، بر اثر تیراندازی و ضرب و جرح نیروهای هنگ‌مرزی در مرز هه‌نگه‌ژال بانه زخمی شد. این افراد به مراکز درمانی منتقل شده اند هنوز از شدت جراحات وارده به این کولبران اطلاع دقیقی در دست نیست. طی یک هفته گذشته دستکم ۱۰ کولبردر مناطق مرزی بانه زخمی و دو کولبر کشته شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید