آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۶ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۶ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

(۲۶ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲)

ــ منیژه موذن، روزنامه‌نگار بازداشتی، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

ــ مسعود زینال‌زاده، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران از زندان اوین آزاد شد. از جزئیات و نحوه‌ی آزادی او اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۲۷ آبان

ــ نت‌بلاکس اعلام کرد که اینترنت ایران برای زمان کوتاهی با اختلال شدید روبرو شد و به ۵۷ درصدِ سطح عادی کاهش یافت.

ــ اسامه شه‌بخش (نارویی) و عبدالنصیر شه‌بخش، از فیلم‌برداران مسجد مکی زاهدان، پس از گذشت ۱۴۴ روز به قید وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند.

ــ حمیده زراعی، دانشجو و زندانی سیاسی پیشین، در دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس، ۲ سال تبعید به رشت، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال منع از حضور در فضای مجازی محکوم شد.

یکشنبه ۲۸ آبان

ــ شایا شهوق، طراح و گرافیست، به اتهام‌های «عضویت در گروه‌های معاند»، «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب آمل محاکمه شد.

ــ حمید جعفری نصرآبادی، معلم، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از آموزش و پرورش بازخرید و اخراج شد.

ــ سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، برای تحمل دوران محکومیت ۳ سال و ۶ ماه حبس به زندان اوین رفت.

ــ هانیه توسلی، بازیگر، به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی» به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری، که ۳ سال تعلیق شده است، و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

ــ فاتیما زهرایی، تدوین‌گر، که در جریان خاک‌سپاری آرمیتا گراوند بازداشت و پس از ۲۰ روز به قید وثیقه آزاد شده بود در دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ، پس از یک سال حبس (بیش‌تر در انفرادی) به قید وثیقه آزاد شد.

ــ شهناز رمارم، از معلمان خراسان رضوی، به حکم هیئت تجدیدنظر تخلفات آموزش و پرورش به ۳ ماه انفصال خدمت محکوم شد.

ــ الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، که به اتهام‌های «افترا» و «نشر اکاذیب از طریق رایانه» به دادسرای کیفری گرگان احضار شده بود، پس از محاکمه از اتهامات تبرئه شد.

ــ سارا معصومی، خبرنگار، که به دو اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» پرونده‌ای در دادگاه انقلاب تهران برای او گشوده‌اند پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شد.

دوشنبه ۲۹ آبان

ــ حکم ۶ ماه حبسِ ارسلان رسولی عمارلویی، نویسنده کلاردشتی، در دادگاه تجدیدنظر استان مازندران عیناً تایید شد.

ــ زهرا شفیعی دهاقانی، نویسنده و مستندساز، در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

ــ آزاده صمدی، بازیگر، به دلیل «پرونده مفتوح او با موضوعیت عدم رعایت حجاب در مراسم تشییع یکی از هنرمندان تئاتر کشور» ممنوع الخروج شد.

ــ بهروز بهروزی، مدیر مسئول یک روزنامه، در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی به اتهام «نشر اکاذیب» مجرم شناخته شد.

ــ محمدعلی زحمتکش، افشین رزم‌جویی و مژگان باقری (فعالان کانون صنفی معلمان استان فارس) بازداشت شدند. و محکومیت دو سال حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی برای عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری (اعضای کانون صنفی فرهنگیان فارس) به اجرا درآمد.

سه‌شنبه ۳۰ آبان

ــ محکومیت ۲ سال و ۸ ماه حبس تعلیقی آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حوزه کودکان، در شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران به حبس تعزیری تغییر کرد.

ــ نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار، برای تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس به زندان اوین رفت.

ــ پریسا صالحی، خبرنگار، پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای کرج، با قرار کفالت آزاد شد.

چهارشنبه ۱ آذر

ــ داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد محبوس در زندان اوین، در پی وضعیت نامناسب جسمی به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد.

پنج‌شنبه ۲ آذر

ــ قرار منع تعقیب پرونده حسن عباسی، روزنامه‌نگار، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد.

ــ عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان، که پیش از این به حکم هیئت تخلفات از کار اخراج شده بود برای اجرای حکم زندان تعزیری احضار شد.

ــ حکم اعدام میلاد زهره‌وند، شهروند ۲۰‌ساله‌ی ملایری که در جریان اعتراضات سال گذشته دستگیر و به قتل یکی از مأموران سپاه متهم شده بود، به اجرا درآمد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید