کشته شدن یک کولبر در مرز نوسود

یاور ویسی

یاور ویسی کولبر اهل یکی از روستاهای ثلاث باباجانی در پی تیراندازی نیروهای مستقر در مناطق مرزی نوسود با شلیک مستقیم جان‍باخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یک‌شنبه پنجم آذر ماه ۱۴۰۲،یک کولبر به نام یاور ویس  متأهل و دارای دو فرزند اهل روستای “قلقله” از توابع شهرستان ثلاث باباجانی با شلیک مستقیم نیروهای مسلج در مناطق مرزی نوسود کشته شد.

به گفته یک منبع مطلع، این کولبر به دلیل شدت جراحات وارده در بهداری نوسود جان باخته است.

این منبع در ادامه گفت: “نیروهای مسلح با سلاح کلاشینکوف از ناحیە پشت این کولبر را مورد تیراندازی قرار داده‌اند.”

در همین رابطه نیز، بامداد روز یکشنبه پنجم آذرماه، یک کولبر ١٧ ساله به نام “فاروق علیزاده” فرزند عثمان و غنچه اهل شهر ربط سردشت بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز بانه جان خود را از دست داد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید