رئیس اندیشکده زن و جامعه: از «بالاشهر تهران» تا «روستاهای کشور» کشف حجاب افزایش یافته

کشف حجاب

رئیس «اندیشکده زن و جامعه» در یک برنامه‌ تلویزیونی اذعان کرد که آمار «کشف حجاب سر» در زنان، به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه در این برنامه زنده تلویزیونی با استناد به «پژوهش‌ها»، مدعی شده است که مخالفت با حجاب اجباری در ایران، از مرداد ماه ۱۴۰۱ «یک افزایش محسوسی» پیدا کرده است.

او همچنین در این برنامه گفته است که «شیب کشف حجاب» از مرداد ماه ۱۴۰۱ که «۳ درصد» بوده، در مقطعی به «۲۰ درصد» و اکنون به «۱۲ درصد» رسیده است.

این چهره نزدیک به مقامات جمهوری اسلامی که از حامیان لایحه «عفاف و حجاب» است، پیش‌تر نیز در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که فقط «۶ میلیون نفر» از جمعیت زنان ایران، به گفته او «کشف حجاب» کرده‌اند.

از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در بهمن‌ماه ۵۷ تا کنون، بارها اعتراضات گسترده، گروهی یا پراکنده به اجباری شدن قوانین شرعی همچون حجاب گزارش شده است.

با این حال، از پایان تابستان ۱۴۰۱ به بعد، در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه «گشت ارشاد» پلیس جمهوری اسلامی و شکل‌گیری اعتراضات سراسری، موج مخالفت با حجاب اجباری در قالب «جنبش مهسا» و با شعار «زن، زندگی، آزادی»، شدت بیشتری یافت.

رئیس اندیشکده زن و جامعه در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، ادعا کرد که آمارهای اعلامی بر پایه پژوهش‌هایی است که با «مقیاس ملی» انجام شده و جامعه آماری آن، از «بالاشهر تهران» تا «روستاهای کشور» را شامل می‌شود.

در یکسال اخیر و پس از شکل‌گیری جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی»، بخش‌های بیشتری از جامعه به مخالفت علنی با قانون پوشش اجباری پرداختند که با سرکوب سنگین خیابانی، دستگیری گسترده و اعدام برای پیگیری این خواسته مسالمت‌آمیز و مدنی مواجه شدند.

با این حال هر روز گزارش‌های مختلفی از نافرمانی مدنی زنان ایران در شهرهای مختلف از طریق رسانه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود./ کانال تلگرامی «بامدادنو»،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید