آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۱۷ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۲)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز ( ۱۷ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اعلام خبر تائید حکم زندان روح‌اله نخعی و کیوان صمیمی در دادگاه تجدیدنظر، فهرست هشت روزنامه‌نگار زندانی در ایران را به این ترتیب منتشر کرد: نیلوفر حامدی، الهه محمدی، ریبوار سیدمحمدی، کامیار فکور، سلطانعلی عابدی، ویدا ربانی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی.

ــ کانون نویسندگان ایران گزارش داد که مأموران امنیتی از برگزاری مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در گورستان امامزاده طاهر کرج ممانعت کردند.

شنبه ۱۸ آذر

ــ نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، به دلیل «خودداری قاضی دادگاه انقلاب از آزادی او در پایان یک سال بازداشت موقت» از قاضی دادگاه انقلاب تهران (ابوالقاسم صلواتی) شکایت کرد.

ــ تینا دلجو، استاد دانشگاه، در دادگاه انقلاب رشت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ سه مدرس زبان و عضو مؤسسه‌ای فرهنگی در سنندج به نام‌های سروه پورمحمدی، ادریس منبری و سیوان ابراهیمی به اتهام‌هایی چون «تشکیل گروه و دستجات به قصد برهم‌زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به ۳۳ سال حبس محکوم شدند.

ــ هشت دانشجوی دانشکده‌‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران به دلیل شرکت در جلسه‌ی دفاع پایان‌نامه‌ی لیلا حسین‌زاده (فعال دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین) به کمیته‌ی انضباطی احضار و با محرومیت از تحصیل مواجه شدند.

ــ جان‌محمد احمدی، فرهنگی بازنشسته و از فعالان صنفی ممسنی، بازداشت شد.

ــ کاوه کریمیان، فعال زیست‌محیطی، در دادگاه انقلاب مریوان به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

ــ سه زن زندانی سیاسی پیشین به نام‌های مرضیه فارسی، فروغ تقی‌پور و نسیم غلامی فرد، در دادسرای اوین با مصداق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به «بغی» متهم شدند.

یکشنبه ۱۹ آذر

ــ محمد صادقی، بازیگر، به اتهام «تشویق مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور» در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم شد.

ــ ابوبکر توحیدی، از تصویربرداران مسجد مکی زاهدان، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان این شهر منتقل شد.

ــ نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، که روز گذشته در دادگاه انقلاب بجنورد به «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی با نشر اکاذیب» و «انتشار تصاویر مبتذل» (که مصداق آن عکس‌های بدون روسری در صفحه‌ی اینستاگرام است) متهم شده بود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.

ــ فاطمه غریبی، دانشجوی دانشگاه تهران، به اتهام «توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی»، «عدم رعایت پوشش اسلامی و عدم رعایت شئون اسلامی» در شورای بدوی انضباطی این دانشگاه به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.

دوشنبه ۲۰ آذر

ــ روح‌اله گره‌گشا، فعال صنفی معلمان، در نورآباد ممسنی بازداشت شد.

ــ صفحه‌ی اینستاگرام شهروند گیلانی معروف به صادق بوقی که پس از انتشار ویدئوی رقص او در بازار ماهی‌فروشان رشت بسته شده بود، در پی حمایت‌های مردمی از این شهروند در شبکه‌های اجتماعی و بالاگرفتن اعتراض‌ها، دوباره فعال شد.

سه‌شنبه ۲۱ آذر

ــ جایزه‌ی حقوق بشر «ساخاروفِ» اتحادیه‌ی اروپا به مهسا (ژینا) امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» اهدا شد.

ــ فاطمه رجایی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، به دلیل حضور بدون حجاب در مراسم انتخاب پزشک نمونه از دانشگاه اخراج شد.

ــ سیداکبر جعفری، استاد فیزیک دانشگاه شریف، به دلیل احضار و بازجویی‌های مرتبط با اعتراضات سال گذشته و حمایت از دانشجویان، از ادامه‌ی تدریس در این دانشگاه استعفا داد.

چهارشنبه ۲۲ آذر

ــ کتابخانه‌ی خصوصیِ «اما‌م‌زاده یحیی» در بابل به دلیل شکایت اداره‌ی اوقاف این شهرستان تعطیل شد.

ــ فواد فتحی، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس محکوم شد.

پنجشنبه ۲۳ آذر

ــ عده‌ای سنگ مزار منوچهر نیستانی (شاعر) را، به بهانه‌ی کاریکاتورهای انتقادیِ پسرش (توکا نیستانی) درباره‌ی خانواده‌ی پهلوی، آسیب زدند.

ــ حسن خلخال‌زرد، شهروند اهل گالیکش، در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر به «سب النبی»، «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبر» متهم شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید