داوود عبداللهی پس از ۱۴ سال حبس در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد

داوود عبداللهی

داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی اهل مهاباد پس از تحمل ۱۴ سال حبس در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد. جان چهار زندانی دیگر به‌نام‌های انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت در خطر است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح رروز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی کُرد اهل مهاباد پس از ١٤ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

یک منبع آگاه نزدیک به خانواده‌ این زندانی گفت: اعدام داوود عبداللهی بدون اطلاع قبلی به خانواده اش صورت گرفت. این زندانی سنی مذهب روز سه شنبه پنجم دی ماه به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد. وی در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده بود.

یک منبع مطلع گفت: جسد این زندانی عقیدتی به خانواده این زندانی تحویل داده شده است.

پس از ۱۴ سال حبس حکم اعدام دو هم‌پرونده‌‌ای داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی در ۱۴ آبان و ۸ آذر ۱۴۰۲ در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد. بنابراین جمهوری اسلامی در مدت ۵۶ روز این سه زندانی عقیدتی را اعدام کرده است.

داوود عبداللهی شانزدهم آذرماه ١٣٨٨ به همراه شش شهروند دیگر کُرد به نام‌های قاسم آبسته، انور خضری، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت اهل شهرهای سقز و مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت هشت ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه مورد بازجویی قرار گرفتند.

این هفت زندانی عقیدتی کُرد سپس به زندان اوین منتقل و پس از شش ماه بازجویی در تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه ١٣٩١ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند.

اسفندماه ١٣٩٤، این هفت زندانی کُرد به اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الارض” توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “مقیسه” به اعدام محکوم و این حکم در تاریخ پنجم خردادماه ١٣٩٥ به صورت رسمی به آنان ابلاغ شد.

پس از اعتراض این هفت زندانی عقیدتی، این حکم اواخر سال ١٣٩٥ در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “صلواتی” ارجاع داده شد.

خردادماه ١٣٩٧ این هفت زندانی عقیدتی به اتهام “افساد فی‌الارض” و جرایم مرتبط با امنیت ملی به اعدام محکوم شدند و با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در تاریخ چهاردهم بهمن‌ماه ١٣٩٨، شعبه ٤١ دیوان عالی کشور، احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید کرد و در شهریورماه ١٣٩٩، شعبه ٣٨ دیوان عالی درخواست آنها را برای اعاده دادرسی رد کرد.

این هفت زندانی عقیدتی کُرد مردادماه ١٤٠٢ پس از تعطیلی زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید